Wanneer en vanaf waar in Nederland is het Noorderlicht waarneembaar?

Is dit uberhaupt in schatten of reeds berekend?
Het noorderlicht zien staat zeker op my to do-list!
Tnnx!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er wordt nu aan de site geklust, maar hier: http://www.poollicht.nl/home kun je op de hoogte blijven.

En deze site geeft ook info: http://www.swpc.noaa.gov/index.html , bij http://www.swpc.noaa.gov/Aurora/index.html staan 'tips on viewing'.

Als de voorspellingen kloppen, moet de komende tijd weer een en ander te zien zijn omdat het onrustig is op de zon...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je

Andere antwoorden (3)

Vanaf Rottum, als het meezit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is elke keer te vinden op de website van Noaa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toffe site! thnx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan, geen dank ;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je niet deze: http://www.swpc.noaa.gov/index.html ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hippo je hebt gelijk, wat een sufferd ben ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest er wel om grinniken ;-)
het noorderlicht is in Nederland zeer zelden te zien. het wordt veroorzaakt door geladen deeltjes, die door de zon tijdens een zonnestorm worden uitgestoten. die deeltjes worden door het magnetisch veld van de aarde afgebogen en kunnen ons (gelukkig niet bereiken.
het magnetisch veld wordt bij de beide polen afgebogen naar de aarde, zodat daar de geladen deeltjes wel tot in de bovenste luchtlagen kan doordringen.
daar botsen deze deeltjes met zuurstof moleculen in de bovenste luchtlagen en dat levert dan die spectaculaire lichtverschijnselen op. (die zijn overigens vergelijkbaar met neonlicht).
omdat de verschijnselen zich alleen op de polen voordoen, zijn ze alleen daar zichtbaar. alleen zeer zelden, als er sprake is van een bijzonder heftige zonnestorm, is het ook verder zuidelijk (noordelijk) en wellicht in Nederland te zien. zal het in ieder geval ook helder moeten zijn, want door wolken kun je ook niets zien.