Hoeveel valentie elektronen wil een atoom voor een achtomhulling?

ik moet dit bepalen voor chemie maar hoe kan ik dit voor een atoom bepalen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Antoni
8 jaar geleden
"Valentie-elektronen" bedoel je. Interessant, dat woord kende ik nog niet. Leuk om weer eens iets nieuws te leren! Meer informatie erover vond ik op https://nl.wikipedia.org/wiki/Valentie-elektron. Het woord "achtomhulling" is overigens ook nieuw voor mij. Google kent het woord trouwens ook bijna niet... Ik vond maar twee hits met dat woord.

Antwoorden (2)

10. (tien stuks)
De eerste schil 2 en de tweede schil 8 atomen.
Zie wiki. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Elektronenschil
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10 elektronen in totaal, dus 8 valentie-elektronen, toch?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Daki, De vraagstelling is wat vreemd. En is het een instinker.
Volgens mij wil ieder atoom een volle buitenste schil met nul valentie elektronen hebben.
Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Valentie-elektron
Valentie elektronen zijn zwak gebonden omdat de schil niet vol, of compleet is. Is de schil wel vol, dan heten ze geen valentie elektronen meer.
Dus het antwoord moet nul zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een volle buitenste schil met nul valentie elektronen is een beetje moeilijk aangezien nul net een lege schil vereist. Stellen dat elektronen geen valentie-elektronen meer zijn als de schil vol is lijkt me een beetje vreemd. Bij covalente bindingen worden valentie-elektronen gedeeld, de schil raakt dan vol (8 elektronen) Bij ionen heeft een negatief ion 1 of meerdere elektronen opgenomen om zodoende de octetstructuur te krijgen, dus 8 valentie-elektronen. En een positief ion staat zijn valentie-elektronen af, maar aangezien je dan een lege schil krijgt ben ik geneigd de onderliggende schil als valentieschil te gaan beschouwen, waar dan opnieuw 8 elektronen zullen zitten. Het zou kunnen dat dit een foutieve interpretatie is, in dat geval is het antwoord 0 of 8 afhankelijk van welk atoom het om gaat. Volgens mij is het antwoord waarop gedoeld wordt echter wel gewoon 8.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Daki, Mijn antwoord is gebaseerd op mijn op mijn algemene kennis. Scheikunde is niet mijn specialiteit, dus het is een eerste ingeving. Ik hang hier rond om te leren. Bedankt voor je reactie. Valentie heb ik geïnterpreteerd als zijnde vliegende keep, zoals bij voetbal.
Atomen streven naar de edelgasconfiguratie oftewel octetstructuur. D.w.z. 8 elektronen in de valantieschil (uitzonderingen zijn waterstof en helium), dus 8 valentie-elektronen.