Kunnen elektronen ook naar een lager energieniveau worden gebracht door interactie met ander deeltje?

Normaal gesproken kunnen elektronen in een atoom in aangeslagen toestand terecht komen doordat ze een foton invangen.
Maar is het mogelijk dat door een andere interactie of ander deeltje een elektron juist naar een lagere schil wordt gebracht? Misschien dat bijvoorbeeld een voorbijrazend deeltje wat energie afsnoept van het gebonden elektron zodat het in een lagere (grond)niveau terecht komt?

erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat het dichtst in de buurt komt van wat jij bedoelt, als is er dan niet echt sprake meer van een lager energieniveau waar het elektron dat terecht komt aangezien het elektron niet meer zal bestaan, is wanneer een radioactieve atoomkern onvoldoende energie heeft om beta(+)straling uit te zenden en de desintegratie dan maar 'oplost' door aan EC (electron capture) te doen.

Antwoorden (1)

Ja, een elektron dat zich in een hogere energietoestand bevindt, kan worden gestimuleerd terug te keren naar een lagere energietoestand. Daarbij zendt het elektron natuurlijk straling uit (waarvan de energie overeenkomt met het energieverschil tussen het hogere en het lagere energieniveau van het elektron).

Omdat het elektron op deze manier wordt gestimuleerd straling uit te zenden, wordt dit verschijnsel "Stimulated Emission of Radiation" (SER) genoemd.

Deze stimulatie kan gebeuren door een foton dat dezelfde energie heeft als dat genoemde energieverschil. Een foton van die energie stimuleert het elektron dus terug te vallen, waarbij het een foton uitzendt - van diezelfde energie. Op die manier wordt één foton veranderd in twee fotonen, met behulp van de energie van het elektron.

Omdat één foton wordt veranderd in twee fotonen, wordt het licht (want dat is het in feite) versterkt. Dit verschijnsel wordt daarom Light Amplification genoemd (LA).

We hebben het dus over LA door middel van SER. Deze twee afkortingen worden normaal gesproken achter elkaar geplakt: LASER. Tegenwoordig is dit verschijnsel zo algemeen bekend dat de afkorting een woord is geworden, en dus in kleine letters wordt geschreven: laser.

Het antwoord op jouw vraag is dus een overduidelijk 'ja'. Wat jij beschrijft is het werkingsprincipe van de laser.

Cryofiel
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ja die laser lijkt wel te lukken. Maar waar ik aanvankelijk aan dacht was de situatie waarbij er nog geen sprake is van aangeslagen elektronen. Zou dat kunnen? Of kunnen atomen/elektronen nooit beneden hun grondtoestand terecht komen?