Welke gassen kunnen niet ontsnappen (effusie) uit een gewone ballon?

Stel je hebt een gewone ordinaire ballon van rubber en doet er 5 liter gas in.
Welke soorten gassen zijn te groot om tussen de kleine gaatjes te ontsnappen. Zou gewone lucht al te groot zijn? Of zijn die moleculen daarvan (O2 en N2 etc) juist vaak klein genoeg zodat een ballon, zoals vaak te zien is, krimpt. Of kan het zelfs zo zijn dat bijv. argon minst nog aanwezig is een gekrimpte ballon omdat volgens de wet van Graham de kleinste moleculen het snelst ontsnappen?

erotisi
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
O2, N2, CO2 MOLECULEN zijn al groter dan Ar atomen.

Antwoorden (1)

Het laatste lijkt me inderdaad het geval. Als de wand microporeus is gaan kleine moleculen er inderdaad sneller door dan grote. Uraan-hexafluoride zal niet snel ontsnappen (UF6) sorry geen subscript.

Toegevoegd na 17 uur:
Veel zal afhangen van de dichtheid (soortelijk gewicht), de structuur en de wanddikte van het materiaal dat voor de ballon wordt gebruikt. Laten we uitgaan van een temperatuur van 20 graden, dan is butaan (C4H10) een van de grotere gasvormige moleculen. (UF6 is pas bij hogere temperatuur gasvormig, bij 20 graden nog niet). Je zou vrij eenvoudig een ballonproef met butaangas kunnen doen, dit is het gas dat veelal in gasflessen wordt verkocht om op te koken (een ander veel verkocht gas is propaan). Je zou zelfs een vergelijkend onderzoek kunnen doen met propaan en butaan, dan zou behoren te blijken dat de ballon met propaan sneller leeg loopt (Propaan is C3H8).