Is straling te verdelen in de twee hoofdgroepen elektromagnetische straling en deeltjesstraling?

Zitten binnen deze hoofdgroepen nu alle typen straling?

Elektromagnetisch straling:
gammastraling, röntgenstraling, ultraviolet, zichtbaar, en infrarood licht, radiostraling, microgolven

Deeltjesstraling:
alfastraling (heliumkernen), bètastraling

Of werkt het zo niet en zijn er verschillende soorten straling? Ioniserende straling bijvoorbeeld, dat kan zowel elektromagnetisch als deeltjesstraling zijn.
En radioactieve straling (of is deze term onjuist, omdat de stof radioactief is en niet de straling?): alfa-, bèta- en gammastraling. Wederom zowel elektromagnetisch als deeltjesstraling.Of kan ik dit beter kernstraling noemen in plaats van radioactieve straling?

Heel kort gezegd:
-Kan iemand voor mij de groeperingen qua straling op een rijtje zetten.
-Als ik elektromagnetische straling en deeltjesstraling benoem, heb ik dan alle straling te pakken of zijn dit geen hoofdgroepen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De elektromagnetische straling bestaat uit het volledige em spectrum. Bij deeltjesstraling kan je denken aan: alfadeeltjes, betadeeltjes (elektronen), protonstraling, neutronstraling, neutrino's, etc... Dus ja, aan die onderverdeling heb je voldoende om alle soorten straling te benoemen. Radioactieve straling bestaat niet, een radioactief element wel en dat radioactief element zend wel ioniserende straling uit bij desintegratie. Een echte naam om deze straling specifiek te benoemen is er bij mijn weten niet. Ioniserende straling kan namelijk ook van elektronen afkomstig zijn. De enige onderverdeling die daar verder nog in bestaat is de ioniserende elektromagnetische straling afkomstig van een atoomkern: dat is de gammastraling, en deze straling afkomstig van elektronen: dit zijn de X-stralen.

Het beste antwoord

Ja, straling is onder te verdelen in em-straling en deeltjestraling

"Straling kan zijn elektromagnetische straling en deeltjesstraling. Bij de laatste gaat het om deeltjes met een hoge snelheid die hoogstens de grootte van een atoomkern hebben. Vaak betreft dit een continue stroom van deeltjes, maar het kan ook gaan om zeldzame individuele deeltjes, zoals in het geval van kosmische straling, met een zeer hoge energie.

Volgens hedendaagse kwantummechanische opvattingen is er overigens geen fundamenteel verschil tussen straling via golven en als deeltjes. Straling is energieoverdracht zonder dat er sprake is van direct contact.

Elektromagnetische straling wordt in volgorde van oplopende frequentie (aflopende golflengte) als volgt onderverdeeld (zie ook Elektromagnetisch spectrum):

radiostraling
microgolfstraling
infrarode straling
zichtbaar licht
ultraviolette straling
röntgenstraling
gammastraling (γ-straling)

Deeltjesstraling of corpusculaire straling betreft vooral, in volgorde van oplopende massa van de deeltjes:

elektronen: bètastraling en deltastraling
neutronen: neutronenstraling
alfadeeltjes: alfastraling (een alfadeeltje bestaat uit twee protonen en twee neutronen)

Straling wordt vaak onderverdeeld naar de energie per foton of deeltje in:

Ioniserende straling: elektromagnetische straling met een hoge frequentie, dus veel energie per foton (röntgenstraling en gammastraling), en bovengenoemde deeltjesstraling; de energie per foton of deeltje is voldoende om elektronen uit atomen te verwijderen. Bij nog grotere energie per foton of deeltje kunnen ook atoomkernen worden aangetast.
Niet-ioniserende straling: elektromagnetische straling van lagere frequentie, tot en met ultraviolette straling.
Dit onderscheid is van belang voor de gevaarlijkheid van de straling. Ionisatie is een proces waarbij elektronen uit atomen of moleculen verwijderd raken, waardoor elektrisch geladen deeltjes (ionen) achterblijven. Hierdoor treden chemische veranderingen op in de bestraalde moleculen, wat dergelijke straling vaak gevaarlijker maakt voor organismen.

Een groot aantal fotonen of deeltjes met weinig energie per stuk is dus niet gelijkwaardig aan een klein aantal met een hoge energie per stuk."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Straling
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt!
WimNobel
8 jaar geleden
Je zou kunnen kiezen voor het onderscheid straling door bosonen/fermionen. Of voor het onderscheid deeltjes zonder/met rustmassa. In beide gevallen heb je twee hoofdgroepen die niet volledig samenvallen (het alfadeeltje is een boson met rustmassa). Maar in beide gevallen kun je alle soorten straling in een van de twee groepen onderbrengen. Ook gravitatiestraling, overgebracht door de hypothetische gravitonen. Die zijn nog nooit gedetecteerd maar we weten wel dat het massaloze bosonen met spin 2 zijn. Het is een voorbeeld van straling die niet elektromagnetisch is en ook niet door fermionen of door deeltjes met rustmassa wordt overgebracht. Vreemd genoeg noemt Erotisi deze niet, terwijl dit toch een geliefd onderwerp voor hem is.
erotisi
8 jaar geleden
Goeie aanvulling Wim, Er is misschien wel een nadeel aan je benadering. Want als je fermionen gebruikt zit je een beetje vast aan hun definitie van halftallige spin. De meeste deeltje die ik genoemd hebben vallen daar natuurlijk ook wel onder. Maar de term deeltjes straling is wat veiliger/omvattender dan fermionen. Hoewel ik zeker niet alle deeltjes heb genoemd vallen daar natuurlijk ook allerlei soorten neutrino's onder, hoewel er niet zo snel van neutrino-straling wordt gesproken.
Verder vallen bijv. virtuele deeltjes en exotische deeltjes (zoals tachyonen) veel sneller onder het ruimere deeltjesstraling dan onder fermionen, alhoewel daar natuurlijk ook niet snel van straling wordt gesproken als ze al als reëel kunnen worden beschouwd. Wat betreft de bosonen gebruik jij weer een ruimer begrijp dan alleen elektro-magnetisch straling. Op zich lijken mij op dit moment eigenlijk alleen fotonen als straling te kunnen worden gekwalificeerd, maar in ruimere termen valt gravitonen-straling er misschien wel onder. Daarnaast zijn er natuurlijk de higgsbosonen en gluonen. Maar in een vorm van straling is dat wat moeilijker voor te stellen (of misschien zelfs onmogelijk). Conclusie, misschien moeten we zeggen of bosonen en deeltjes of fermionen en em-straling. Maw een ruime of realistische invulling van straling. Maar omdat kwantummechanisch zowel deeltjes als bosonen uiteindelijk geen principieel onderscheid meer kennen is het misschien allemaal een beetje overbodig....