Bestaat er een toepassing voor de Liesegang Ringen?

Er werd onlangs een vraag gesteld over ontstaan van deze ringen. Maar is er (behalve demonstratie aan leerlingen en studenten) ook een toepassing van bekend?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ja, er is een toepassing.

Radial immunodiffusion (RID) is een methode om eiwitten te meten, die gebaseerd is op de vorming van een ringvormig neerslag, net zoals bij Liesegang-ringen. RID is niet vreselijk nauwkeurig maar enorm specifiek en meet ook extreem lage concentraties van één eiwit in een sample met veel andere eiwitten

RID of SRID (Single RID) wordt oa gebruikt voor bloed/lab diagnostiek van bloedeiwitten die in kleine hoeveelheden aanwezig zijn (oa. complement).
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah, bedankt. Plus voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mooi dat er van zoiets fascinerend ook nog een bruikbare toepassing is! bedankt voor je antwoord.