Kun je een vacuum ook samendrukken?

Beetje vreemde vraag misschien, want een leegte samen persen lijkt onlogisch.
Maar als je het vacuum nu beschouwd in zijn vacuumenergie waarbij virtuele deeltjes zorgen voor de samenstelling van het vacuum, dan kunnen die deeltjes nog wel worden samengedrukt.

De (vacuum)energie kan men niet gebruiken voor onszelf omdat het alleen mogelijk is om van een hoge naar een lage energiebron te gaan om het te gebruiken.

Maar als je het zou kunnen samenpersen verhoog je natuurlijk de energie. Maar is het nu zo dat dat niet kan of dat we dat niet kunnen?

erotisi
8 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je kunt de ruimte kleiner maken, maar de druk blijft 0 atmosfeer. Samendrukken kun je het dus niet. Hoogstens kun je de energie die in het omhulsel zit veranderen doordat de potentiële energie verandert of dat er door het samendrukken warmte wordt afgestaan door het omhulsel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vacuum heeft een bepaalde energie, de z.g vacuumenergie. Deze is gerelateerd aan de hoeveelheid ruimte. Als je vacuum gaat samendrukken, wat dat ook moge betekenen, dan wordt de hoeveelheid ruimte minder. Daarmee wordt de hoeveelheid energie ook minder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Jouw laatste conclusie zin, daar zou ik toch graag wat nadere onderbouwing bij zien?! Al begrijp ik dat een echt wetenschappelijk onderbouwd antwoord heel moeilijk is gezien de onderliggende materie. Maar goed, je weet nooit.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die vacuumenergie zoals Erotisi het noemt, zou ik zien als een soort osmose effect. Als je het vacuum verbreekt wordt er materie het vacuum ingetrokken. Hoe hoger de vacuuumenergie, hoe meer materie er potentieel in het gebroken vacuum gezogen wordt. Als je de ruimte verkleint, vermindert de hoeveelheid materie die er in kan. Je zou de energie dus wel kunnen verhogen door de ruimte van het vacuum te vergroten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Feitelijk zuigt een vacuum volgen mij niks op. Een vacuum is leeg dus de kans dat een atoom of molecuul dat het vacuum betreedt wordt teruggebotst door een al aanwezig atoom of molecuul is nul. Dat manifesteert zich als zuigen maar is eigenlijk een statistsche herverdeling van materie. Als je energie van een vacuum verhoogt door de ruimte te vergroten doe je prceies wat ik,antwoord.
ja . als je een vacuum hebt wat omgeven is door lucht wordt het opgevuld.
je kan zelf een vacuum maken met een injectie spuit.
vinger op het gaatje en uittrekken.
als het drukkertje loslaat komt de spuit weer in zijn oude stand