Wat voor gewicht moet een regendruppel hebben om naar beneden te vallen?

Er vormt zich langzaam een druppel aan de douchekop. En plets, hij valt op de grond. Ik vraag me af, wanneer is zo'n regen/water druppel nou zwaar genoeg zodat die naar beneden kan vallen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je beter niet over een regendruppel kunt spreken want die komt 'zomaar' uit de lucht vallen, is in elk geval van andere zaken afhankelijk dan een waterdruppel aan de douchekop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De link naar regen is overbodig en verwarrend.

Het beste antwoord

Het feit dat er een druppel water aan een douchekop blijft hangen heeft niets te maken met het gewicht van de druppel. Dit fenomeen onstaat door adhesie.
In de natuurkunde is adhesie de onderlinge aantrekkingskracht tussen ongelijke moleculen zonder dat er sprake is van een chemische binding.
Het woord "adhesie" is afgeleid van het Latijnse woord adhaesio wat aanhechting betekent.
Aantrekkingskracht van gelijke moleculen heet cohesie en daarom vormt water een bolle meniscus in een glas.

Op het moment dat het gewicht van de steeds groter wordende drubbel groter is dan de adhesieve kracht tussen water en douchekop, valt hij naar beneden.

Op een regendruppel werken twee krachten. De opwaartse kracht veroorzaakt door de wet van Archimedes en het de zwaartekracht (gewicht) die de druppel naar beneden wil laten vallen. Op het moment dat het gewicht groter is dan de opwaartsekracht zal hij gaan vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gewicht maakt niet uit, het oppervlak waar hij aan hangt wel, bij een grotere oppervlakte blijft een grotere druppel hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja right
Dit is opzich een veel moeilijkere vraag dan je vraag over kleuren. Er is hier namelijk een enorme hoeveelheid aan variable. Waar het op neerkomt is dit. De water druppel oefent een kracht uit op de douchekop, ivm het feit dat massa elkaar aantrekt ( vanderwaalskracht - zwaartekracht ) zodra de zwaartekracht van de aarde op de druppel groter wordt dan de krachten tussen de douchekop en de druppel valt die. Maar luchtweerstand en materialen maken dit tot een onmogelijke berekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker niet onmogelijk, alleen de doorsnee mens kan hem niet maken :P
Daarvoor heb je een goede natuurkundige nodig ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er al een formule voor van der Waals kracht? En we hebben het niet over punt massa's hè. Elk object in de omgeving oefent weer kracht uit, niet de constant veranderde de luchtvochtigheid meegerekend...
Er zitten om nabij 20 druppels water in een milliliter, dus 1 druppel weegt 0,05 gram *). Dat is de kritische massa van een druppel waarboven de druppel loskomt.

*1 l (liter) water weegt 1 kg (kilogram), het soortelijk gewicht van water is dan ook 1. 1 ml (milliliter) water weegt 1 g (gram) en 1/20 van een gram is 0,05 g.