De druk bij het kritisch punt.

Het is de druk waarbij, op voorwaarde dat ook de kritische temperatuur bereikt is, de vloeibare fase van een vloeistof in evenwicht met zijn gasfase niet meer van die laatste te onderscheiden is.

Het waarom dat is relatief eenvoudig te beredeneren: stel je laat de druk en temperatuur toenemen. Een vloeistof zal beginnen uitzetten bij een hogere temperatuur en is weinig samendrukbaar dus zal de dichtheid daarvan dalen. Een gas daarentegen zal bij een hogere druk een hogere dichtheid hebben - dat is een vrij logisch gevolg van de gaswet. Onder normale omstandigheden heeft een stof in de vloeibare fase een hogere dichtheid dan in de gasfase. Wanneer je door een druk- en temperatuurstijging echter de dichtheid van de vloeibare fase doet afnemen en die van de gasfase doet toenemen zal er vroeg of laat een punt bereikt worden waarbij de dichtheden gelijk zijn aan elkaar, waardoor vloeibare fase en gasfase niet meer van elkaar te onderscheiden zijn.

Boven de kritieke temperatuur is een gasvormige stof niet meer samendrukbaar tot zijn vloeibare fase en dus per definitie een gas. Onder deze temperatuur bevindt de gasvormige stof zich eigenlijk in dampvorm.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is de druk waarbij er "iets" gebeurt wat bij een net iets lagere druk nog niet gebeurde. Wat dat "iets" is hangt van de context af: een vat dat ontploft, een mechanisme dat in beweging komt, een ster waar kernfusie op gang komt, een zuiger die uit een cilinder gedrukt wordt, enzovoort.
WimNobel
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Goeie algemene beschrijving.
Je voorbeelden kunnen worden aangevuld met het antwoord van Daki.
Zijn antwoord is de uitleg van wat er in de natuurkunde onder "kritieke druk" wordt verstaan.