Kunnen alleen deeltjes met heeltallige spin een amplitude vormen?

De amplitude van een (periodieke) trilling is de grootste afwijking ten opzichte van de evenwichtsstand, of, anders gezegd, de maximale uitslag.

Nu kunnen deeltjes met halftallige spin (fermionen) volgens het uitsluitingsprincipe van Pauli zich niet in dezelfde kwantumtoestand bevinden. Bosonen die een heeltallige spin hebben kunnen dat wel. Maar is dat de oorzaak dat ze een amplitude kunnen vormen zoals fotonen (boson) een bepaalde 'bandbreedte' of amplitude van licht kunnen vormen? Zo ja waarom is dat juist bij heeltallig en niet bij halftallige spin?

erotisi
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat bedoel je precies met "amplitude"? Amplitude *waarvan*? Een elektron bijvoorbeeld is een fermion met spin 1/2. Een elektron heeft een golflengte - dit verschijnsel wordt bijvoorbeeld gebruikt in de elektronenmicroscoop, waarvan de resolutie afhangt van de golflengte van de elektronen. Aan de elektronenbundel in een elektronenmicroscoop kun je een amplitude toekennen.
erotisi
8 jaar geleden
Ik stel mijn vraag naar aanleiding van het antwoord van iemand bij de volgende vraag. Omdat het antwoord mij niet helemaal duidelijk was stel ik hem nog maar even expliciet: http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/578051/wijze-fononen-bosonen
Cryofiel
8 jaar geleden
Fonenen zijn pseudodeeltjes.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik bedoel fononen.
erotisi
8 jaar geleden
Ja dat weet ik, maar het ging mij om het gegeven antwoord en die gaat ook over echte bosonen
erotisi
8 jaar geleden
Maar graag zou ik jouw (@cryofiel) zienswijze zien op de zinsnede: 'Voorbeelden van Bosonen zij Fotonen en neutrino’s. Die kunnen wél in dezelfde toestand verkeren. Vandaar dat je aan een lichtgolf een amplitude kunt toekennen.' Weet jij misschien wat daar mee wordt bedoeld dan, als fermionen (zoals elektronen) dus ook een amplitude kunnen vormen? Of is het gewoon fout?

Antwoorden (1)

Volgens mij kun je alle deeltjes zowel als golf of als deeltje beschouwen (het is maar hoe je er naar kijkt). Golven hebben een amplitude, ergo alle deeltjes hebben een amplitude (als je ze als golf beschouwd).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar begrijp jij de link tussen het in dezelfde kwantumtoestand mogen verkeren en de mogelijkheid tot het vormen van een golf?
erotisi
8 jaar geleden
Samengestelde deeltjes met een even aantal fermionen zijn ook bosonen zoals bijv. mesonen. Zou het dan zo kunnen zijn dat juist die bosonen wel een golf kunnen vormen en deeltjes met een oneven aantal fermionen zoals protonen en neutronen niet? Dat is natuurlijk een afwijking mbt jouw antwoord waarbij je uitgaat dat elk deeltje op zich al een golf en amplitude heeft.
Maar als je het vergelijkt met lichtstralen (fotonen) en elektronenbundels (elektronen (leptonen) krijg je natuurlijk een ander fenomeen. En misschien gelden daar weer andere wetten voor dan de deeltjes op zich te bekijken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je krijgt geen ander fenomeen. Het tweespleten experiment is uitgevoerd met buckyballs die uit 60 koolstof atomen bestaan en zelfs die geven een interferentiepatroon en gedragen zich dus als golven en hebben dus een amplitude. Misschien doel je hier op: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stern-Gerlach-experiment Engelse versie is veel uitgebreider https://en.wikipedia.org/wiki/Stern%E2%80%93Gerlach_experiment
erotisi
8 jaar geleden
Ok, golfpatronen zijn dus niet afhankelijk van het uitsluitingsprincipe van pauli en welke spin het deeltje heeft. Wat ik me overigens wel afvraag bij die spleten experimenten is in hoeverre die spleten zelf de golven veroorzaken.
Als ik bijv. een tennisbal door een spleet gooi kan ik me voorstellen door de draaiing die de bal heeft naar links dan wel naar rechts afwijkt. Misschien dat je dan zou zeggen dat het dan aan de draaiing van de bal ligt? Ja ook, maar die spleet kan er ook wel een klein effectje aan geven.
En zo kom ik dan toch weer uit bij de spin van een deeltje. Al weet ik dat die spin iets anders is dan een draaiing van een bal?!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je zou weten door welke spleet de golfbal gaat is er geen referentie patroon. Lees het experiment eens goed, met al zijn varianten.
erotisi
8 jaar geleden
Interessant om het nog eens goed te lezen. Als men bij het tweespletenexperiment gaat meten door welke spleet het gaat, ontstaat er inderdaad geen interferentie. Wonderbaarlijk die golfinstorting! Maar goed we gaan er maar even vanuit dat een bal zich niet in tweeen kan delen, dus blijft het één spleet experiment over: Maar ook daar zie je geen piek op een plek. Er is bij één spleet weliswaar geen interferentiepatroon maar er is wel een diffractiepatroon waarbij op het scherm een uitgesmeerd patroon wordt weergegeven. En dat diffractiepatroon is weer tekenend voor golven.
Maar toch blijft mijn vraag dan staan in hoeverre de spleet zelf de diffractie veroorzaakt door bijv. zijn spin. Ik weet het, het is misschien nogal een klungelige benadering, maar dat is deel van mijn 'onderzoek'