Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de formule van de opwaaatse kracht?

Hallo,

Morgen heb ik een SO van natuurkunde. Daarvoor moet ik onder andere de formule van de opwaartse kracht kennen. In mijn schrift staat : Fz= V verplaatste vloeistof x P vloeistof x g
Maar daar snap ik niet veel van.

Kan iemand deze formule uitleggen of als de formule niet klopt de goede formule geven?

.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
*Opwaartse kracht bedoel ik in de titel natuurlijk
anneliez
9 jaar geleden
voor het gemak voortaan in je schrift erbij schrijven waar de afkortingen voor staan, dat helpt wel

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

opwaartse kracht is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.
Dus heb je een blokje van 1cm3 dat je in water gooit dan is de opwaartse kracht 1 .1 = 1 gram. zou je het in kwik gooien, dat een s.g van 13,6 heeft dan is de opwaartse kracht 1x13,6 =13,6
(Lees meer...)
anneliez
9 jaar geleden
Fz= V verplaatste vloeistof x P vloeistof x g
De formule klopt, dat is de wet van Archimedes

Daar staat dat de opwaartse kracht gelijk is aan het volume van de verplaatste vloeistof vermenigvuldigd met de dichtheid van de vloeistof maal de valversnelling,

Dat komt dus precies neer op het gewicht van de verplaatste vloeistof vermenigvuldigd met de valversnelling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De G betekent gravitatieconstante toch?
Reddie
9 jaar geleden
@SidedTunic er staat g, niet G.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
g = versnelling van de zwaartekracht

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding