Waarom verschillen onze gevoelen over temperatuur?

Als je aan het douchen bent, vindt iedereen de temperatuur lekker rond de 40 graden. Maar als de temperatuur buiten 18 graden is vinden we dat al warm en lopen we soms rond in de korte broek en shirt. In tegendeel zit je dan in de Winter met de termostaat op 21 met een dikke trui binnen. Mijn vraag is dus hoe dit kan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Spiegies, is allemaal spiegies. Als het buiten 40 graden is en er staat ergens een afdakje waaronder het 39 graden is, vindt men het daar koel, maar het is daar gewoon ook warm!
erotisi
8 jaar geleden
Die 18 graden hou je heel de dag wel vol maar of je die 40 graden douche ook heel de dag volhoudt weet ik niet. Jouw innerlijk thermostaat die oa beinvloed wordt door jouw stofwisseling is gewoonlijk afgestemd op zo'n 37 graden, maar jouw lichaam daar nog eens een externe warmtebron bij krijgt raak je op den duur misschien toch overhit of je metabolisme verandert. Maar ik ben er niet zeker van
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is hier bij mij nu gelukkig niet zo warm: maar 33°. Gisteren was het een graad warmer. Maar met 25° zit ik toch echt te kleumen.
Zo relatief is het.

Het beste antwoord

Het heeft te maken met de gevoelstemperatuur en die is niet bij iedereen gelijk. Zo is er al een verschil tussen vrouwen en mannen en hoe zij kou of warmte voelen, simpel omdat de hele biologie van het lichaam verschilt.

In de hersenen zit onze thermostaat, de hypothalamus, die de temperatuur van ons lichaam regelt. Normaliter is onze temperatuur zo rond de 37 graden, afhankelijk van de omgevingstemperatuur en andere omstandigheden. Heb je bijv. koorts dan is deze hoger, heb je honger dan kan deze lager zijn, of als de hormonen in het spel zijn kan de temperatuur ook verschillen. In elk geval zal het lichaam altijd proberen de 37 graden vast te houden.

Ben je hard bezig met sporten of werken, dan zullen de spieren door de veelvuldige inzet, warmte afgeven en gaat je binnentemperatuur naar boven.De bloedvaten zullen wijder worden en je zal gaan zweten.Dit is om de warmte door de huid weer af te voeren en je zult ook rood worden in het gezicht. Wordt je van binnen te warm, dan voel je van buiten dus ook warm aan op de huid. Je wilt afkoelen dus trek je iets luchtigers aan.

Zodra je echter koud wordt, dan vernauwen de bloedvaten zich weer. Ze doen dit om te voorkomen dat je binnentemperatuur te laag wordt. Gevolg is dat je huid minder doorbloed raakt omdat het lichaam geen warmte via de huid wil laten verdwijnen. Je zult gaan rillen en kippenvel krijgen en je gaat wrijven om warmte toe te voeren. Ook zal je dikkere kleding aantrekken om de warmte vast te houden.

Vrouwen zullen het eerder koud hebben dan mannen omdat bij hen minder bloed naar de uiteinden van het lichaam stroomt. Vrouwen hebben daarom ook het vet beter verdeeld over het ichaam, om efficiënter met hun lichaamstemperatuur om te kunnen gaan. Het bloed stroomt dan veel meer naar de belangrijkste organen en daarbij worden de handen en voeten eigenlijk vergeten...zij hebben dus eerder koude handen en voeten dan de mannen.

De vetlaag op het lichaam isoleert dus ook als het ware en dat betekent dat dikke mensen ook anders op de temperatuur reageren. Een mager persoon zal het dus vaak ook eerder koud hebben dan een dik iemand.
Hormonen zullen ervoor zorgen dat het lichaam van een vrouw rond de eisprong ook rond 1 graad hoger zal liggen en ook zal een vrouw het 's nachts in bed eerder koud hebben omdat hun lichaamstemperatuur sneller daalt dan bij de man.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een belangrijke factor is thermogenese (warmteproductie) door de lever, die weer grotendeels wordt gestuurd door schildklierhormonen.
Maak je veel schildklierhormoon (bv omdat je veel vet eet), dan produceert je lever ook veel warmte en heb je het warm. Maka je weingi schildklierhormoon, dan gebeurt het omgekeerde.
tinus1969