Zijn er al lichtgevende planten te koop (in Nederland)? Zo ja, hoeveel lumen hebben ze?

Dmv bioluminescentie probeert men al een tijdje planten licht te laten geven. Dat gaat dan door oa het DNA van lichtgevende diertjes in te voegen in het DNA van planten. Dat is natuurlijk een vorm van genetische modificatie. Maar mag dat al in Europa worden geproduceerd/verkocht?

En hoeveel lumen zouden die planten dan geven? Maw kunnen ze een gloeilamp vervangen, of zou dat mogelijk moeten zijn?

erotisi
8 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit hoor ik voor het eerst! Ben erg benieuwd... heeft iemand een foto van een bestaande plant??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zal een paar milliwatt zijn. Je moet het eerder met glimwormpjes vergelijken van met lampen.
ronron1212
8 jaar geleden
Hoe werkt het? Genetische informatie van lichtgevende bacteriën wordt geïntroduceerd in het genoom van de bladgroenkorrel. Het resultaat is een plant die gedurende zijn levenscyclus (ongeveer drie maanden) licht geeft! Bioglow houdt eind januari een veiling waarin de eerste twintig lichtgevende planten te koop zijn. De actie geldt alleen voor de Verenigde Staten; het gaat natuurlijk om een genetisch gemodificeerde plant, misschien dat het daarmee te maken heeft. http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/576397/lichtgevende-planten-koop-nederland-lumen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goeie vraag.
Maar ik krijg wel gelijk het beeld van: "Schat... heb jij de lampen al water gegeven?"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zal meer op basis gaan van kamerplanten die je mest en water geeft. Of achterpad klimop die ook voor verlichting zorgt. Het is een andere manier van denken in de aanleg van parken en openbare ruimte. Denk aan mossen die je op de muur en bomen aan brengt als een biologische verf. Schilderijen van mos, want je hebt verschillende kleuren lichtgevende mosjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb geen getallen beschikbaar. Maar je moet denken aan noodverlichting of een nachtlampje. Dus het kan geen gloeilamp vervangen, maar bijvoorbeeld wel het lampje in de koelkast. Of de verlichting in de tuin. Of aquarium. Of een ledje.

Het beste antwoord

Deze planten worden nog niet in Europa verkocht. Het is de bedoeling dat lichtgevende planten uiteindelijk evenveel licht als gloeilampen gaan geven.
Het hele project zit nog in de ontwikkelingsfase.

De Nederlander Daan Roosegaarde onderzoekt in Amerika manieren om met behulp van bio-lichtgevende bacteriën gevonden in kwallen en paddenstoelen bomen te creëren die straatverlichting kunnen vervangen.
Daarnaast heeft hij in samenwerking met State University gloeiende sla-plantjes gemaakt.

Aangezien genetische modificatie in Europa niet openbaar mag worden toegepast, zijn alternatieven gezocht. Roosegaarde is nu met lichtgevende schimmels aan de slag, in samenwerking met Wageningen Universiteit. Verschillende schimmels uit de oerwouden van Brazilië zijn hier gekweekt. De resultaten zijn bemoedigend; ze geven de eerste twee weken veel licht en zijn puur natuur.
Momenteel wordt de toepassing langs fietspaden in het bos onderzocht als veilige, lichtgevende wegmarkering.
SimonV