hoe horen we geluid door een koptelefoon?

Ik maak hier waarschijnlijl een denk of een rekenfout, maar volgens mij heeft een golf van 20 hz een golflengte van 17 meter. (343/20)
Maar hoe kan ik zon golf door een koptelefoon horen als de afstand tussen mijn oor en de koptelefoon ver van 17 meter is?
Waar zit mijn fout?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K

Antwoorden (5)

Hertz geeft het aantal amplituden (trillingen) per seconde, en golflengte geeft de afstand tussen twee amplituden aan. Ze hebben wel met elkaar te maken, maar het twee verschillende eenheden.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Min heb ik niet gegeven! Dit is ook bijna de antwoord op de vraag.
De afstand tussen twee amplituden wordt bepaald door de snelheid (afstand in tijd) van het geluid (in dit geval) door lucht.
Eerste reactie van MrTomaat bij de vraag is in dat geval ook van toepassing. :)
Voor de golflengte maakt de afstand tussen luidspreker en een stationair ontvanger (je oor) niks uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie geen antwoord in de vraag erop. De afstand tussen oren en bron en de golflengte delen namelijk WEL dezelfde eenheid/grootheid. En daar heeft de vrager moeite mee.
Je maakt geen fout. Die frequenties komen dan ook helemaal niet uit je koptelefoon. Nog los van het feit dat je gehoor in de praktijk gene tonen van 20 Hz waarneemt (die voel je meer dan je ze hoort). In een kerk hoor je de lage tonen uit het orgel pas goed, daar hebben de geluidsgolven de ruimte.
Uit je koptelefoon komen geen lage tonen. En uit de meeste speakers in je huis ook al niet. Er worden trucs toegepast zoals frequentieverdubbeling, waardoor je oren denken dat ze lage tonen horen.
escape
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een luidspreker kan vaak zonder te veel problemen 20x per seconde pulsen (20Hz). Of het hiermee voldoende lucht kan verplaatsen (amplitude) zodat wij deze kunnen waarnemen (horen of voelen) is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@escape
Daarnaast zeg je niks over het probleem wat de vrager gevonden denkt te hebben. Neem dan 100hz, welke prima te horen is en te maken in een koptelefoon. Ook hier is de golflengte veel langer dan afstand tussen bron en oor. VS snapt dat niet. Met dit antwoord lijk je bijna de onzin van de vrager te bevestigen. "Er worden trucs toegepast zoals frequentieverdubbeling, waardoor je oren denken dat ze lage tonen horen." Kan je dat even uitleggen? Ik zou zeggen dat een frequentieverdubbeling mijn oren een hoger geluid laat horen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vermoed dat escape psychoacoustics bedoeld.
Maar dat is geen verdubbeling van het oorspronkelijke frequentie maar toevoegen van een hoger harmonische. Waardoor onze hersenen een ontbrekende lage fundementale harmonische er bij verzinnen (en we dus dan ook lijken te horen).
Neemt nog steeds niet weg dat de antwoord niet juist is. :)
We horen geluid van een koptelefoon doordat in de koptelefoon een membraan trilt, wat tot gevolg heeft dat de lucht tussen het membraan en je trommelvlies afwisselend wordt samengeperst en uitgerekt. Daardoor schommelt je trommelvlies heen en weer, waardoor etc .....
Er hoeft helemaal geen hele golflengte tussen het membraan en je trommelvlies te zitten. Bij heel lage tonen bewegen membraan, lucht en trommelvlies zo goed als tegelijk. Alleen bij hoge tonen kan het membraan al weer een nieuwe drukgolf veroorzaken terwijl de vorige je oor nog niet heeft bereikt.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De juiste term is bij de lage tonen is het fase verschil tussen de membraan, lucht en trommelvlies zeer klein. Want de golflengte is zeer groot. Bij hoge tonen ontstaat er een grotere faseverschil tussen de membraam en trommelvlies omdat tussen oor en koptelefoon meerdere golven kunnen zijn en faseverschil is verschil in plek in de golf. Bij een afstand nul is er ook 0 faseverschil. En afstand gedeeld door golflengte ( maal 360 graden) is het faseverschil. Door het faseverschil tussen twee oren kun je stereo horen. Om die reden heb je voor lage tonen maar een speaker nodig en voor middentonen twee. En voor de extreme hoge tonen weer een.
Geluid is, voor het oor, een trilling van de lucht in de 'vorm' van een golf. Die golf kan een heel simpele vorm hebben bij één frekwentie, of heel complex zijn bij bijv. muziek. De golf verplaatst zich van de bron naar buiten. Ergens tussen de bron en 'het verste buiten' zit je oor. Het maakt niet uit waar je oor zit tussen de bron en 'het verste buiten' want de frekwenties die in de golf zitten veranderen niet. (als je sneller dan het geluid zou kunnen bewegen kon je een stukje verderop nog een keer hetzelfde horen)
Alleen door demping zal de amplitude van de verschillende frekwentie-componenten met de afstand afnemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Je schrijft 'vorm' tussen aanhalingstekens. Maar hoe ziet zo'n verplaatsing er dan echt uit, heeft het helemaal geen golfvorm? Kun je zeggen dat een lage toon meer luchtmoleculen verplaatst dan een hoge toon per golf? En dat het daardoor niet uitmaakt of je dichtbij of ver weg van de geluidsbron bent ongeacht een golflengte van 20meter of van 2mm,omdat de eerste nu eenmaal per golf meer moleculen verplaatst wat als lager klinkt?Of klopt dit niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De trilling betaat uit drukvariaties, verdichting en verijling van de lucht t.o.v. de normale luchtdruk. De variaties van de druk hebben een golfvorm, de luchtbewegingen hebben alszodanig geen vorm.
Nu begeef ik mij even op glad ijs want weet dit niet, maar ik denk juist dat hoge en lage tonen evenveel moleculen verplaatst. Maar dat heeft weer niets te maken met de golflengte. Méér is niet lager, maar langzamer is lager.
Misschien helpt dit: bij een golflengte van 20 meter liggen de toppen van de druk in de lucht fysiek 20 meter uit elkaar en die die van 2 milimeter dus 2 milimeter. Omdat het oor echter maar op één plek kan zijn maakt dat niet uit, Omdat die 'golf' van 20 meter er echter veel langer over doet om die 20 meter af te leggen dan die van 2 mm stijgt en daalt de druk daarvan bij ons oor veel langzamer: en daarom horen we ook een lage toon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie een geluidsgolf als een driedimensionaal watergolf (gaat alle kanten op). Deze golf verplaatst zicht met ongeveer 343 meter per seconde door de lucht. De lucht verplaatst niet maar wordt opvolgend samengedrukt. Hoeveel het wordt samengedrukt is afhankelijk van het volume (amplitude) en niet van de frequentie. Hoe vaak achter elkaar het wordt samen gedrukt is de frequentie. Bij 20Hz heeft de eerste golf zich dus al iets van 17 meter verplaatst als de volgende komt. Bij hoger frequenties is de eerste golf nog niet zo ver weg.
De afstand dat je van de bron zit maakt (gelukkig) niks uit om deze golven (pulsen) te horen. :) Wel kun je er zo ver vanaf zitten dat de golf is uitgestorven (volume) dat je hem niet meer hoort.
erotisi
8 jaar geleden
@dekompjoe Je zegt dat lage geluiden langzamer gaan, maar geluid gaat toch altijd even snel of niet (in gelijke omstandigheden dan wel).
In https://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidssnelheid lees ik bijv.niets over verschillende snelheden voor lage of hoge geluiden. Toch kan ik me het wel voorstellen dat ze verschillende snelheden hebben als ik het bijv. vergelijk met licht. Ik dacht dat in een bepaald medium de ene lichtsoort ook sneller gaat dan één van een andere golflengte. Zou dat dan ook zo zijn met geluid?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi: klopt, niet de geluiden gaan langzamer, maar het verloop van minimale luchtdruk naar maximale luchtdruk (en andersom). Bij 20 Hz duurt het 1/20 seconde van max naar max. Bij 20.000 Hz duurt het maar 1/20.000 seconde. Dat is de essentie van geluid.
erotisi
8 jaar geleden
Toch vind ik dat lastig te begrijpen dat het verloop van luchtdruk wel langzamer of sneller kan gaan maar het geluid dat het oplevert weer niet. Hoe is dat goed te begrijpen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja, hoe maak je dit duidelijk??
Je moet in ieder geval het verschil zien tussen de snelheid waarmee het geluid zich van de bron verwijderd (in lucht altijd zo'n 300m/s) en de snelheid van de trilling (de toonhoogte). Dit zijn twee totaal verschillende dingen. De toonhoogte (laag of hoog, dat maakt niet uit) op één enkel moment verplaatst zich altijd met de zelfde snelheid vanaf de bron. Imand die naast een speaker staat hoort op één moment een toon, iemand die 300 meter verder staat hoort na 1 seconde die zelfde toon. Een toon van 20 HZ heeft na die seconde bij degene die naast de speaker staat (slechts) 20 keer een volledige luchtdruk wisseling veroorzaakt (relatief langzaam). Een toon van 20.000 Hz heeft in die zelfde seconde dit 20.000 keer gedaan (relatief snel).
Wordt het al duidelijker? of juist niet?
erotisi
8 jaar geleden
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Als nl iets snel beweegt maar het blijft min of meer op dezelfde plek hoeft het niet per se sneller te gaan?! Maar of het me helemaal duidelijk is.....?
Toch vraag ik me af of er dan geen vertraging in bijv. hoog geluid zit. Als er nl meerdere trillingen/golven zijn dan moet er toch ook meer wrijving zijn? En kan het dan niet zo zijn dat wrijving de snelheid doet verminderen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie die snelheid als energie wat door de lucht gaat en niet als lucht wat wordt verplaatst. Een beetje als Newton's Cradle.
De snelheid van verplaatsen heeft niks met hoevaak (frequentie) deze wordt aangestuurd.
Deze energie (in volume) zal zeker afnemen over afstand. En ja hoog frequenties sneller dan lage (je hoort lage frequentie over langere afstand).
Het trommelvlies en andere deeltje van je oren trillen mee met de koptelefoon. En voor het overbrengen van geluid is het niet nodig om een hele golflengte aan afstand te hebben. Ook een deel van die lengte is genoeg. En afstand van 0 werkt ook.

Toegevoegd na 2 uur:
De meeste koptelefoons zijn te kleine om de lage frequenties zonder vervorming goed te produceren. Dus golf lengte maakt wel voor het produceren en horen geluid. Maar het gaat dan om de grote van de koptelefoon. Dus niet de afstand tussen het oor en koptelefoon, maar de grote, de doorsnede, haaks op de afstand tussen oor en koptelefoon. Het menselijke oor kan 20 Hz nog waarnemen, maar het zit op de grens. Zie bron waar het nog beter is uit gelegd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
In de bijlage staat dat de netto verplaasting nul is, weet je misschien hoe de lucht dan eerst vooruit gaat en dan achteruit. Gaat het achteruit doordat er een onderdruk ontstaat in het gebied dat het net verlaten heeft?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Netto verplaatsing betekend gewoon dat het geluid de lucht een stapje naar voren laat doen en een stapje naar achteren. De lucht komt tijdelijk van zijn plaats, maar keer altijd weer terug naar de nul situatie. De lucht trilt dus rond en binnen zijn eigen gebied.
En het heeft te maken met over- en onderdruk.
Geluid brengt de luchtdeeltje in trilling en het trommelvlies. En de trommelvlies is parallel aan de koptelefoon.
Er gaat electronisch stroompje naar de koptelefoon. Deze brengt de lucht in beweging. De lucht brengt het trommelvlies in beweging. En trommelvlies vertaalt het in mechanische trillingen en een (electrisch) signaal die de hersen begrijpen.
Er zijn al gehoorapparaten die rechtstreeks via een microfoon electrische signalen de hersenen in pompen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je naar de conus van een speaker kijkt: die gaat heen en weer en drukt tegen en trekt aan de lucht.
erotisi
8 jaar geleden
Toch is dat vreemd dan, want zo'n conus gaat met een bas toch veel verder heen en weer dan met lage geluiden. Nu zei je in een andere reactie dat er geen verschil is tussen de hoeveelheid moleculen die verplaatst worden tussen hoe en lage geluiden. Hoe verklaar je dat dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De hoeveelheid moleculen die verplaatst worden is niet afhankelijk van de hoogte of de frequentie, maar van de sterkte of de energie van het geluid. En je hebt meer energie nodig om een lage toon hoorbaar te maken dan een hoge toon.
En het hoorbaar maken van een toon is ook afhankelijk van de gevoeligheid van het oor. En sommige oude mensen horen hoge tonen slechter, dus die willen graag de hoge tonen extra versterkt hebben.
En bij lage tonen is het bewegen van de conus meer zichtbaar omdat bij lage tonen de aantal wisselingen per seconde lager is.
erotisi
8 jaar geleden
Je laatste zin begrijp ik niet goed. Misschien heb ik het verkeerd maar je ziet bijv. de woofer toch heel erg, bij hoog volume dan, naar voren komen, toch veel meer dan bij de hogere geluiden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een laag frequentie (lager puls) van 20 keer per seconde is beter zichtbaar dan iets wat met 20.000 keer per seconde heen en weer gaat.
Daarbij, wat carsrac zegt is er om een laag frequentie te kunnen horen meer energie (volume) nodig en zal dus de uitslag van de conus groter zijn.
Info: http://homestudioplugin.nl/opnemen/geluid/