Wat wordt bedoeld met mmol/mol?

De eenheid van de HbA1c waarde is veranderd van % naar mmol/mol.
Maar ik begrijp niet precies wat ze daar nu mee bedoelen.
Want millimol per mol is toch gewoon 1 duizendste mol per mol?

Op wikipedia staat een kleine omrekening waar ik dan ook niets van snap:

De streefwaarde bij diabetespatiënten is 7% of lager, wat in de nieuwe eenheid overeen komt met 53 mmol/mol of lager. Een daling van de HbA1c-waarde van 1% komt in de nieuwe eenheid overeen met een daling van 11 mmol/mol.

Hoe komen ze daar aan die 53 mmol/mol en 11 mmol/mol?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie...is...de Mol? :P sorry, maar dit gaat mijn pet te boven, haha.

Het beste antwoord

Ik snap je verwarring, maar er wordt het aantal mmol hemoglobine A1c per mol hemoglobine bedoeld.
Hierbij gaat het dus over de hoeveelheid van een specifiek soort hemoglobine in een mengsel van meerdere soorten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een mol is de hoeveelheid stof (materie/antimaterie) van een systeem dat evenveel deeltjes bevat als er atomen zijn in 12 gram koolstof-12.
Net als een dozijn (12) of een gros (144) is een mol een aanduiding voor een aantal. Het aantal deeltjes in één mol is ongeveer gelijk aan 6,022 14 × 1023.
De grootheid 6,022 14 × 1023 mol−1 wordt de constante van Avogadro genoemd,
een veel gebruikt symbool hiervoor is NA.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zover was ik ook nog wel.