Bij welke reactie is er een gunstige enthalpie en een ongunstige entropie?

Bij een dergelijk chemische reactie wordt een lage temperatuur vereist om de reactie te (spontaan) laten verlopen.
Maar ik kan me zo moeilijk in denken dat als de temperatuur omlaag gaat de reactie pas gaat lopen itt verhoging van de temperatuur.

erotisi
8 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Voor de meeste chemische reacties is inderdaad warmte vereist. Echter, als je gaat kijken naar biochemische reacties zijn er wel degelijks reacties die een lage temperatuur nodig hebben. Eigenlijk moet ik hier zeggen een lagere temperatuur zeggen. Dit wordt cryoactivatie genoemd.

Een goed voorbeeld hiervan is renine in het menselijk lichaam (overigens waarschijnlijk ook bij andere zoogdieren, maar ik ken het van de mens). In een laboratorium wordt Plasma Renin Activity gemeten (PRA). Dit wordt gemeten omdat het een indicator is in het systeem van bloeddukregulatie (https://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_renin_activity).
Het vervelende is dat samples over het algemeen gekoeld verscheept worden waardoor alle samples die je meet een heel hoge activiteit vertonen en de conclusie is dat alle patienten een gruwelijk hoge bloeddruk moeten hebben terwijl je samples gewoon niet meer goed zijn...
Maar om terug te komen op de vraag, deze reactie heeft wel warmte nodig, maar verloopt in principe niet als het warm is (reactie loopt erg goed bij 2 tot 8 graden, maar (nagenoeg) niet bij kamertemperatuur)

Er zijn ook wel andere reacties. Maar dan moet je wel denken aan reactie waarvoor wel een activatie energie nodig is. Doordat er voldoende energie in het systeem gestopt wordt om een reactie te laten beginnen, kan de reactie daarna door blijven lopen. Echter, als je netto kijkt, zul je zien dat de enthalpie is afgenomen,
Thecis