Kan de temperatuur stijgen doordat de wind toeneemt?

Stel je hebt een thermometer die houdt je in de lucht. De thermometer geeft 5 graden aan. Daarna laten we de lucht circuleren. Kan dan de temperatuur op die thermometer omhoog gaan?

erotisi
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat kan niet alleen, dat ís zo !

Ga maar na: je voegt (bewegings)energie toe aan de lucht. Die lucht zal die energie gaan verliezen door onderlinge wrijving en door wrijving langs andere objecten.

Door die wrijving zal de temperatuur toenemen.

Wel speelt er wat anders, wat verwarrend kan werken:
Wanneer je je vinger nat maakt en je blaast er tegen, dan zal je vinger koud aanvoelen. Dat heeft te maken met het feit dat het water van je vinger zal verdampen en daarbij warmte onttrekt.

Het water wordt warmer, maar plaatselijk wordt je vinger even kouder. Het resultaat is nul, maar dit soort effecten kan je wel even op het verkeerde been zetten wanneer je proefjes gaat doen met wind en temperatuur.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Wat het ook verwarrend maakt is als je het koud hebt om dan beschutting te zoeken. Je lijkt als het ware beter de gure wind op te kunnen zoeken dan achter een windscherm te gaan zitten?!
Dus wat zou je aanraden als je het koud hebt, de wind opzoeken of niet?? (naast de mogelijkheid om natuurlijk gewoon bij de verwarming te gaan zitten)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
De wind zorgt voor verdamping van het zweet op je huid. De lucht wordt daarvan warmer, maar JIJ wordt kouder (beide opgeteld is het resultaat weer nul). Je moet het systeem dus wel als geheel blijven zien. Maar als onderdeel in dat systeem en lijdend voorwerp is gewoon een beschut plekje opzoeken natuurlijk beter.
erotisi
8 jaar geleden
Toch ben ik eigenlijk nog wel benieuwd hoeveel de temperatuur bij een bepaalde wind zal stijgen. Ik vermoed dat het niet zoveel zal zijn. Maar is er een soort algoritme die je door voor kunt gebruiken?
Als het bijv. windkracht 5 is zal iets van 5 graden opwarmen tot 5,2 graden en bij windkracht 6 tot 5,5.....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ik kan door omstandigheden even niet uitgebreid reageren, maar de theorie rondom je vraag is hier te vinden: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_warmte
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lucht is een slechte warmtegeleider. Als je de themometer die 5 gr. aanwijst in lucht van 6 gr. steekt, duurt het even voordat hij ook 6 gr. aanwijst. Stroming van de lucht versnelt dit proces.
Normaliter zal de opwarming door wrijving van de lucht verwaatloosbaar zijn.
Condensatie en verdamping zijn in de vraag niet aan de orde, en hier dus niet relevant.

Andere antwoorden (2)

Als het gaat waaien gaat de temperatuur niet omhoog, het is immers wind van 5°
Met een ventilator zou het wel kunnen omdat dat ding warmte afgeeft in de ruimte waar je het meet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja :) als warme lucht langs je iets koudere thermometer strijkt zal door de condensatie de temperatuur even stijgen en dan bij verdamping juist weer dalen . Dit kan alleen als door de ventilatie hogere warme lagen uit de ruimte in beweging komen . Een ruimte ( kamer ) heeft altijd temperatuur verschil in de lucht lagen dus bij het plafond extra warm en dan langzaam naar beneden wat kouder . Door een deur te openen of door een tocht spleet blijft de boel bijna altijd in beweging ook door de zon door het raam . Maar is de lucht temperatuur precies gelijk dan blijft de temperatuur op de thermo gelijk .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
N.a.v. je laatste zin: waar blijft volgens jou dan alle bewegingsenergie die je via de ventilator in het systeem pompt ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar heb ik geen antwoord op . Je de bedoelt de kinetische energie die in de bewegende lucht zitten Ik schatte dat in als een mogelijk te verwaarlozen factor . Zie lenntech .nl maar ik twijfel nu ook .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik redeneerde dat die energie pas vrij komt als er iets in beweging komt . Maar door de lokale druk ( Vd wind ) komen de atomen ook extra in beweging . Maar zou dat al meet baat zijn . ?