Maakt het iets uit hoe de verdeling tussen Volt en Ampere is?

Stel je hebt schrikdraad van 10.000 volt met een Ampère van 0,1mA. Komt dat dan op hetzelfde neer als een schrikdraad met 1000 volt met een A van 1?

Idem voor de huis elektriciteit: Normaal iets van 220 volt en 16 A = 3520 volt en 1 A?

En hoe kan die verdeling worden gewijzigd? Stel schrikdraad van 10.000 volt terugbrengen tot 1000 volt. Hoe haal je dan de snelheid van die elektronen terug en hoe zorg je er dan voor dat er dan juist meer tegelijk? doorgaan?

Toegevoegd na 17 uur:
Vergissing gemaakt; correctie: die 0,1mA moet zijn 0,1A

erotisi
8 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je vergeet I - Q/t oftewel het schrikdraad met 1000V en 1 A is dodelijk en die van 10000V bij een amperage van 0,1mA niet. Bij 1000V/1A krijg je in hetzelfde tijdsbestek een veel grotere optater dan bij 10000V/0,1mA https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_stroom
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij je 2e voorbeeld van 220v/16A gaat het over het totale electrische vermogen/wattage dat op één groep staat (stop van 16A); uit het stopcontact (wcd) komt 220V/1A
erotisi
8 jaar geleden
Maar waarom compenseert volt de ampere dan niet? Als je een optater beschouwd als de ontvangst van het aantal elektronen en volt is de snelheid van de elektronen compenseert dat toch de aanvankelijke hoeveelheid (ampere) elektronen? De lading Q is dan toch gelijk?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, 0,1 mA is aanzienlijk kleiner dan 1 A en Volt is de spanning. Stel je een koord voor waar koorddansers overheen moeten lopen. Bij het hele strakke koord (10000V) kan er maar slechts één overgaan (0,1mA), bij het minder slappe koord (1000V) kunnen er wel 1000 koorddansers naar de overkant lopen. Alle koorddansers zijn fysiek exact gelijk aan elkaar. Op welk koord geschiedt dan de meeste activiteit...?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_lading
erotisi
8 jaar geleden
Is het na mijn bewerkt correctie wel gelijk?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dan nog niet. Het gaat om de hoeveelheden eenheden elctrische stroom en die is bij 1 A nog altijd hoger/meer dan bij 1/1000e. Een vogeltje kan rustig zitten op een hoogspanningskabel waar 50 kV opstaat. Hij wordt pas gefrituurd als hij 1 pootje op de +kabel zou hebben en de andere op de -kabel, want dan gaan die electrische eenheden pas lopen. Jij vergist je met WEERSTAND, die is in beide gevallen hetzelfde. Maar 1 electron die tussen 10000 Volt staat is ongevaarlijker dan 10 electronen die tussen 1000 Volt staan (kort door de bocht).
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi, je hele idee van wat volt en ampere is, rammelt. daardoor ga je verkeerde, betekenisloze analogieen maken.
Je schreef: 'Als je een optater beschouwd als de ontvangst van het aantal elektronen en volt is de snelheid van de elektronen compenseert dat toch de aanvankelijke hoeveelheid (ampere) elektronen? De lading Q is dan toch gelijk?'
Volt is niet de SNELHEID van electronen, maar de energie van een electron.
Ampere is de stroom, het aantal electronen per seconde.
Kortom, de lading Q is NIET gelijk, en die twee compenseren elkaar niet.
erotisi
8 jaar geleden
Ja, rammelen doet het wel. Want de energie van een elektronen is toch gelijk behalve in zijn snelheid?
Ik heb het eens uitgebeeld gezien als dat volt de waterval is van een rivier.
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi; de energie van elctronen is dus NIET gelijk.
En volt is niet een waterval; de analogie is dat volt de HOOGTE van een waterval is (en stroom de breedte, of de hoeveelheid water).
Zulke analogieen zijn echter soms gevaarlijk; houd je bij de formules. V= E/Q (energie per lading; Joule per Coulomb)
I = Q/t (lading per tijd; Coulomb per seconde).
erotisi
8 jaar geleden
Maar hoe krijgen de elektronen dan een grotere 'hoogte'? De rustenergie van elk elektron is immers gelijk.
En als water van een grotere hoogte naar beneden komt is toch de snelheid ook groter. Maw wat is het verschil tussen snelheid en de energie van een elektron. Hoe krijgen elektronen die dan als dat niet afhankelijk is van hun snelheid?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat om het AANTAL electronen die je ergens doorheen jaagt. Bij 0,1 A gaan er dus minder electronen door de geleider dan bij 1 A. Nogmaals mijn eerste bijdrage bij deze reacties: I = Q/t
erotisi
8 jaar geleden
Dat begrijp ik wel freek, nu nog de volts?!
Hoewel? kan ik dan stellen dat 2 elektronen van stel 600eV méér is dan 1 elektron van 1200eV. Misschien zijn de waarden niet mogelijk maar het gaat om het principe waarom A meer vertelt dan V.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De spanning (V) is passief/gegeven; het wil zeggen dat er tussen het eerste punt in het circuit en het tweede punt een spanningsveld bestaat waarin de stroom (electronen) kunnen bewegen. De stroom (I) is actief. Als je nu naar je eigen geven waardes kijkt en bedenkt dat R = V/I dan is bij je eerste waarden de weerstand 300 en bij je tweede 1200 oftewel hier geleidt de heleboel 4x minder! Dus je eerste waarden zijn gevaarlijker dan je tweede.

Het beste antwoord

Ja, dat maakt wel degelijk wat uit.

Stroom (Ampère) drukt de hoeveelheid (of kracht) uit waarmee een elektrische spanning (Volt) wordt toegevoerd aan een afnemer.

In de elektriciteitsleer gelden expliciete waarden voor Ampère t.o.v. Volts, waarbij het belang van de aangevoerde kracht meer doorslaggevend is dan de energie in Volts.

Als het om vooraf gedimensioneerde apparaten gaat, dan is het bekend bij hoeveel Volt het zal gaan werken en hoeveel Ampère het apparaat zal gaan afnemen en verbruiken.

Is de afnemer van spanning (Volt) een mens of een dier (bij schrikdraad), dan mag de aangevoerde kracht daarvan (Ampère) nooit de dodelijke waarde bereiken.
Daaruit volgt dat bijv. een spanning van 50 Volt al dodelijk kan zijn bij een kracht (Ampèrage) van 10 A voor mens en dier.

Daarom worden bij schrikdraad installaties wel hoge spanningen op de draad gezet bij slechts hele lage (milli)Ampères. De stroom hiervan (de uiteindelijke energie) is dan onschadelijk voor degene die het aanraakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, het maakt uit.

In het algemeen is 'spanning' een gegeven; dat staat vast, of zet je vast dmv een transformator. De stroom is een gevolg van de combinatie van spanning en de weerstand van de apparaten/draden die je aansluit, volgens de bekende Wet van Ohm: V = I x R (spanning = stroom maal weerstand).
tinus1969
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar waar maakt het dan wat voor uit? En de hoeveel ampere door een schrikdraad staat kun je eigenlijk niet meten want dan meet je tevens de weerstand van de draad zelf? Of wordt de Ampere juist bepaald door wat voor soort draad je gebruikt en niet wat je er aanvankelijk doorheen stuurt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij schrikdraad is de weerstand van de draad niet van belang: die is laag. Er gaat pas stroom lopen als jij met jouw lichaam een weerstand naar aarde vormt. De stroom voel je, de grootte van de stroom wordt bepaald door hoe hoog die weerstand is. Als je huid vochtig is en je hebt goed contact met aarde dan is de weerstand laag en gaat er meer stroom lopen. De spanning op schrikdraad wordt steeds maar gedurende korte impulsen gezet, zodat de stroom wel gevoelig maar niet echt gevaarlijk is.
tinus1969
8 jaar geleden
De weerstand van een draad, apparaat, voorwerp etc staat vast. Als je een electrisch circuit opzet, is ook de spanning vast, of die stel je in (er komt bv altijd 230 V uit een NL stopcontact). De stroom is een gevolg van de combi van die twee.
Het opgegeven amperage is de hoeveelheid stroom die een systeem maximaal praktisch kan leveren doordat er een zekering in is opgenomen of doordat het systeem het voltage niet kan volhouden bij een grotere stroomsterkte. Het brandt bijvoorbeeld door. Of bij een gewone batterij die je kort sluit, wordt de spanning over de belasting bijna nul.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat om het vermogen. Maar de weerstand van een draad is niet volgens de wet van Ohm, dus in de praktijk geld de weerstand binnen een bepaalde spanning bereik.

Bij extreme hoge spanning is de ohmse weerstand anders dan bij extreme lage spanning.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het veranderen van een spanning gaat met een transformator. Hierbij blijft het vermogen hetzelfde maar verandert de spanning. Dus de spanning wordt 10 keer lager en dus de stroom 10 keer hoger.