Waarom mag je met een poederblusser niet op (brandende) mensen spuiten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je niets anders voor handen hebt: gewoon iemand blussen met een poederblusser. Je hebt er niets aan als je achteraf op iemand begrafenis kan zeggen: we hebben hem niet geblust met een poederblusser, hij heeft dus geen schadelijk poeder ingeademd en is dus gezond verbrand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja precies, zoals dacht ik ook al. Bedankt voor je reactie.

Antwoorden (2)

In een poederblusser zit een zeer dun poeder of basis van metaalzouten. Dat is geschikt om vaste stoffen, vloeistoffen en gasbranden te blussen. De bluskracht berust op negatieve katalyse en in mindere mate op een afdekkende werking. Tot de nadelen behoort dat het geen koelend vermogen heeft.

Brandende mensen moeten direct gekoeld worden, met veel lauw water.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoewel je gelijk hebt met het koelen lijkt het mij toch at het vuur doven prioriteit heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat lijkt mij dus ook.. koelen en behandelen is stap 2. Natuurlijk kan je ook een blusdeken gebruiken bij stap 1 maar die heb je misschien niet altijd zo snel bij de hand. Vandaar dat ik me afvraag of je beter de afweging kan maken om te spuiten met een poederblusser die je snel beschikbaar te hebben, dan dat je pas later met een andere oplossing kan komen?
Omdat de chemische stoffen in het poeder bij in ademing daarvan irritant en schadelijk kunnen zijn voor de luchtwegen.

Er zijn bluspoeders die vooral natriumbicarbonaat (dubbelkoolzure soda) bevatten (bron 1) en er zijn ook bluspoeders met veel ammoniumfosfaat en ammoniumsulfaat (bron 2). Omdat bluspoeder extreem fijn poeder is, kun je het inademen. In alle gevallen kan irritatie en/ of schade aan neus, keel en longen optreden (bron 3).

Toegevoegd na 39 seconden:
lees voor in ademing: inademing
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Die link met het PDF-bestand werkt (bij mij) niet. Bedoel je deze link? http://www.saval.nl/wp-content/blogs.dir/5/files//2012/06/0115302-Bluspoeder-PG-NL.pdf
Antoni
8 jaar geleden
Raar dat op de website van een gespecialiseerd bedrijf http://www.asphalia.nl/de-poederbrandblusser/ iets heel anders staat dan wat jij schrijft over het gevaar van het bluspoeder van poederbrandblussers: "Het bluspoeder Gezondheid. Het bluspoeder is niet schadelijk voor de gezondheid. Bij inname via het spijsverteringskanaal kan er wel diarree optreden.".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb met het opruimen van een magazijn wel eens een oude brandblusser gevonden. Ik wilde kijken of deze het nog deed en stom als ik was kreeg ik uiteindelijk een grote puf witte poeder in m'n gezicht. Deze poeder maakte de mond ontzettend droog en voelde even erg verstikkend. Ik denk niet dat het in kleine hoeveelheden erg ongezond is, maar in mijn ervaring lijkt het me dat de poeder te verstikkend is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik las dus ook op een site (weet even niet meer welke) dat een poederblusser wel geschikt zou zijn voor personen. De enige uitzondering was een CO2 blusser omdat je daarmee juist brandwonden kan veroorzaken. Ik lees verder weinig over eventuele schadelijke irritatie op de huid bij gebruik van een poederblusser. Als iemand staat te vlammen en je hebt snel een poederblusser bij de hand, wegen de risico's dan nog wel op tegen verbranding? (Ik weet dat een blusdeken in eerste instantie de beste oplossing is)