Wat kun je zeggen over de pH van de anorganische stofklassen? pH alcohol = pH hydr?

Hebben oxiden een hoge (basisch) of lage (zuur) pH? De hydroxiden, zuren en zouten - wat hebben die (pH)?

Nog een tweede vraag: Wat is de pH-waarde van een alcohol of alkano (organisch) vergeleken met de pH-waarde van een hydroxide (anorganisch)?
Is de waarde van de pH(alcohol) = pH(hydroxide)? Want ze hebben allebei toch OH als functionele groep.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Daar kan je in algemene termen niets over zeggen. Zuren hebben een lage pH, hydroxiden een hoge en zouten een neutrale.

Alcoholen of alkanolen hebben een hogere pH dan anorganische hydroxiden. Die lossen namelijk beter op in water waardoor de OH groep reactiever is.

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn tweede antwoord is verwarrend en deels onjuist. Ik probeer het nog eens. Hydroxiden lossen beter op in water dan alkanolen. Daardoor is de OH groep van hydroxiden reactiever en daardoor hebben hydroxiden een hogere pH dan alkanolen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus alcoholen zijn -net zoals hydroxiden- basen, maar dan sterkere basen want ze hebben een hogere pH? Of heb ik het verkeerd begrepen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe sterker de base hoe hoger de pH. Alcoholen zijn zwakkere basen en hebben dus een lagere pH. Dat staat fout in mijn antwoord zie ik. Ik zal het aanpassen.