Van welk materiaal is de zon gemaakt?

Is het een gasbol of is daar echt vast materiaal? Als het een gasbol is is het gas dus ooit op en blijft er op die plek niets over. Als het brandend materiaal is blijft daar ooit een afgekoelde klomp hangen. Maakt dat verschil in de werking van het heelal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Ja, de zon bestaat geheel uit verschillende soorten gassen, en ja, de zon brandt - net als alle sterren - heel langzaam op. Grof geschat is ze nu ongeveer op de helft van haar ' nuttige' brandjaren.

Daarna zal ze zo ver zijn opgebrand dat ze een volgende fase ingaat, en is leven op aarde eigenlijk niet meer mogelijk. Gelukkig duurt dat nog eens zo'n 4,5 miljard jaar, dus als mens maken we dat zeker niet meer mee.

Op het heelal als geheel zal het sterven van een enkel sterretje (wat de zon in feite is) geen enkele invloed hebben ; sterren worden om de haverklap geboren en gaan weer dood. Inclusief de eventuele bijbehorende sterrenstelsels.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie het maar als het afknippen van een haar ; daar gaat je lichaam totaal niet anders van functioneren, maar voor die ene haar is het echt einde oefening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

de zon bestaat voor 70% uit waterstof, 28% uit helium en 2% uit overige stoffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een populaire theorie heeft te maken met de dood van onze zon. Wanneer de ster explodeert, wordt de aarde verzwolgen door een oceaan van vuur. De kans dat dit gebeurt, is zeer klein. De zon is te licht om te veranderen in een supernova. Zij zal wel flink opzwellen. De aarde zal waarschijnlijk ongedeerd blijven, maar Mercurius en Venus die dichter bij de zon staan, zullen zeker veranderen in 'great balls of fire'. Daarna zal de zon afzwakken tot een bruine dwerg. Een bol van gelijke grote als de aarde.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit maakt geen verschil in de werking van het heelal, dat een ster ermee ophoudt is heel normaal en maakt juist deel uit van de werking van het heelal. Maar voor het leven op aarde zal dit het einde betekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als de zon ook maar iets veranderd (groter of kleiner) is het sowieso gebeurd met ons!
Het gas van de zon brandt niet. Branden is dat een brandstof reageert met zuurstof. Waterstofgas in de zon zou kunnen verbranden als er zuurstof op de zon zou zijn. Dat is er niet. De energie die de zon afgeeft is kernenergie. Die wordt opgewekt door middel van kernfusie. De zon is dus een grote open kerncentrale. Gelukkig kost kernfusie heel weinig brandstof en kan de zon nog wel een paar duizend jaar mee.