hoe komt het dat rond opgedroogde druppels tandpasta in de wasbak een droge cirkel ontstaat?

Als je tanden poetst ontstaan in de wasbak kleine druppels tandpasta.Als je die een dag laat liggen en je spoelt de wasbak dan ontstaat, na het weglopen van water droge cirkels van soms wel een centimeter om elke druppel. De proef kun je herhalen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Tandpasta bestaat voor een groot deel uit krijt. Krijt werkt tijdens het poetsen als een soort slijpmiddel om de tanden te reinigen.
Dat krijt lost grotendeels op in het water dat je gebruikt tijdens het poetsen en als je je mond spoelt na het poetsen dan komt dat krijt in de wasbak terecht.
Het achtergebleven krijtrijke water stroomt deels weg via de afvoer maar niet helemaal. Het laatste beetje water verdampt en laat dan het krijt als grote kringen achter in de wasbak.

Krijt is van nature een beetje vettig dus als het langere tijd in de wasbak ligt zet het zich vast aan de ondergrond. Daarom zijn zulke kringen niet eenvoudig weg te spoelen maar moet je vaak een krachtige reiniger gebruiker om de wasbak weer schoon te krijgen.