Kan zuurstof ook als brandstof worden gebruikt(naast waterstof)?

Bij verbranding is zuurstof noodzakelijk. Toch wordt bij mijn weten het niet als brandstof zelf gebruikt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

verbranden = een verbinding aangaan met zuurstof waarmee energie vrijkomt.

Dus nee, zuurstof is geen brandstof want dat kan je niet een verbinding met zuurstof aan laten gaan en daarmee energie laten vrijkomen.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Zuurstof is geen brandstof. Brandstof brandt niet zonder zuurstof, maar aan alleen zuurstof heb je niets als je uit ben op energie.
escape
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Tenzij je er een heeeeeeeeleboel van hebt. Dan laat je de bel zuurstof samentrekken onder invloed van haar eigen zwaartekracht. Dit samentrekken zal door adiabatische compressie al een hoop hitte, dus energie, produceren. Daarna zal in het centrum van de bal zuurstof kernfusie op gang komen. Je hebt dan een ster die miljoenen jaren lang een berebendeboel energie produceert.
Thecis
8 jaar geleden
@cryofiel.
Absoluut waar, maar voor de dagelijkse praktijk iets minder handelbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals Cryofiel het beschrijft kan je zuurstof prima als brandstof beschouwen. Jammer dat je het niet als antwoord formuleert want het had van mij zeker een + gekregen.
escape
8 jaar geleden
Hoezo? Heeft dit zich ooit ergens in het universum voorgedaan, of zal zich dit ooit ergens voordoen?
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat weten we niet, en dat weten we niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het punt is vooral dat je antwoord niet geheel klopt. Brandstoffen beperken zich niet tot de energiedragers die op chemische wijze energie leveren. Dus de uitspraak "zuurstof is geen brandstof" dient genuanceerd te worden.
escape
8 jaar geleden
Ik had het over zuurstof. Doe jij maar even nuanceren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, en zuurstof kan een brandstof zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ik begrijp dat we het waterstof in een ster (of de zuurstof in de stelling van Cryofiel) de "brandstof" van de ster noemen. Een ster LIJKT immers te branden. Maar is dat eigenlijk niet een ingeburgerd maar foutief gebruik van het woord ?
"Verbranden" is toch "Het zich verbinden met zuurstof" ? Het proces in de ster heet niet voor niets "fuseren".
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt, het is geen 'verbranden' volgens de wetenschappelijke definitie, maar wel 'verbranden' volgens de maatschappelijke betekenis van het woord. Bij 'verbranden' is het verschil overigens belangrijker dan bij 'brandstof'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, het is geen foutief gebruik van het woord brandstof. Het woord brandstof betekent dat het om een stof gaat die een energiedrager is. Niet dat die energie per se moet vrij komen d.m.v. verbranding. Dat je die stof als het om een kernbrandstof gaat niet moet verbranden maar moet splijten of fuseren verandert daar dus niets aan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Daki
Maar de zuurstof is bij een gewone verbinding evengoed een drager van energie. Dat zou de zuurstof dus óók in de categorie "brandstof" platen. Nu ik er ov nadenk.... een raket wordt ook met brandstof geladen. Vaak bedoelt mendaar zowel de echte brandstof als óók de zuurstof mee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En hoe haal je die energie uit zuurstof, welke net een heel stabiele verbinding lijkt? Zuurstof, meest voorkomend als zuurstofgas representeert volgens mij net de stabiele kant van het verhaal. Ik zou zuurstof dus niet onder de chemische brandstoffen durven plaatsen. Wel onder de potentiële kernbrandstoffen. Maar ik denk dat we een echte thermodynamicus nodig hebben om dit eens te bevestigen.