Is het fenolftaleine of fenolftaleïen?

De meeste mensen zeggen fenolftaliene. Ik denk dat je fe-nol-fta-le-ien moet zeggen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.1K
tinus1969
3 jaar geleden
Nedelands of Engels?
Nederlands: Fénol- fta-le-ïne (zoals @JoanDArc schrijft)
Engels: Fénol- fta-le-ïn (zoner eind-e)
Thecis
3 jaar geleden
Helemaal mee eens. Engels vs NL

Antwoorden (2)

Fenolftaleïne is een organische verbinding, meer bepaald een trifenylmethaankleurstof, met als brutoformule C20H14O4. De stof komt voor als witte tot lichtpaarse kristallen, die slecht oplosbaar zijn in water. Je schrijft het dus MET puntjes.
Toegevoegd op 14 september 2020 14:48: bron, afbeelding
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De schrijfwijze van de organische verbinding is: Fenolftaleïne - Bruto formule is C20H14O4.
De stof komt voor als witte tot lichtpaarse kristallen, die slecht oplosbaar zijn in water.
De klemtoon ligt op de eerste lettergreep. Fénol- fta-le-ïne
In het veiligheidsinformatieblad overeenkomstig Verordening (EG) Nr. 1907/2006 (REACH), gewijzigd door 2015/830/EU staat het geschreven als: Phenolphthalein
Toegevoegd op 14 september 2020 14:59: tekst