Kan het dat als ik bv een rode kleur ziet iemand anders een andere kleur ziet?

Kan dit een verklaring waarom iedereen een andere smaak heeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Als jij een bepaalde kleur ziet en iemand anders een andere, dan is één van jullie kleurenblind.

Als je echt zeker wil zijn of je al dan niet kleurenblind bent, ga dan zeker eens lang bij een oogarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die kleurenblind is ja!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan ja.... Ik heb zelfs een modeltekendocent gehad die kleurenblind was. Dan vond hij mijn blauwen in mijn groene schilderij prachtig en dan hield ik maar verstandig mijn mond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja als die kleurenblind is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel dat ik een idee heb van wat jij bedoelt.

Ik ga ervan uit dat jij het niet over kleurenblindheid hebt, dat mensen het verschil tussen bijvoorbeeld rood en groen niet kunnen zien.

Ik denk dat jij eigenlijk bedoelt, of mensen een bepaalde kleur verschillend kunnen waarnemen?
Ik kan het natuurlijk ook mis hebben.
Maar op de vraag of iedereen dezelfde kleur op dezelfde manier waarneemt is (nog) niet wetenschappelijk bewezen.
Rood is rood omdat de deel van het licht erop wordt weerkaatst en een deel wordt geabsorbeerd. Dus dat is rood zoals wij zeggen dat het rood is.
Maar of rood door iedereen hetzelfde wordt waargenomen kan dus nog niet worden aangetoond.
Dus het zou mogelijk kunnen zijn, dat rood voor de ene persoon anders lijkt dan voor de ander en dat daarom misschien ook wel de smaken van mensen qua kleur verschillen.

Dus het kan wel, maar het is (nog) niet zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is onwaarschijnlijk. Want kleur zie je omdat licht op een object valt, en een gedeelte van het licht wordt teruggekaatst. Een object dat helemaal niets terugstraalt maar alles absorbeert, is zwart. En een object dat alle stralen weerkaatst, is wit. Gewoon licht bevat ruwweg de kleuren rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo, en violet. Als een object een kleur sterk weerkaatst, zien we die kleur. Een rood object weerkaatst dus vooral het rode licht. Dat licht kun je meten. Want elke kleur licht heeft een eigen kenmerkende golflengte. Wat rood is, kun je dus objectief vaststellen.
Bronnen: