Hoe verwerk ik P = U × I ?

Kan iemand mij uitleggen hoe ik een conclusie met ''P = U × I'' kan verwerken met de gegevens van de volgende tabel: *zie foto*

Alvast Bedankt.

Fedde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap je tabel niet zo goed... P = vermogen, dat bereken je door het voltage maal het ampère te doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voeg bij elke lamp een kolom met het vermogen toe, en maak eventueel een grafiekje.
je zult waarschijnlijk ontdekken dat het vermogen niet lineair oploopt met de spanning, en ook niet (helemaal) kwadratisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blijkbaar heb je aan lampjes gemeten (of laten meten)
Het vermogen P in Watts, is te berekenen door de spanning U in Volts, te vermenigvuldigen met de stroom I in Amperes.
Bijvoorbeeld bij lamp 1, die trekt bij 6 Volt, 0.05 Ampere, dan is het vermogen (P) 6*0.05 = 0.3 Watt.
Doe je dat voor alle waarden, dan kun je een grafiek maken van de berekende waarden.
Het interessante van een lamp is dat de weerstand niet constant is, maar toeneemt als de lamp harder brandt, omdat de gloeidraad heet wordt.

Het beste antwoord

deze formule(vermogen=spanning x stroomsterkte
) kun je net als elke formule als volgt omzetten:
p=u x i is bv 10=5x2 ; kun je omzetten in 5=10/2(u=p/i) of 2=10/5(i=p/u)

neem gewoon makkelijk sommetje en zet die om als bovenstaand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De U betekent spanning en heeft als eenheid Volt (V). De I is stroomsterkte en heeft als eenheid Ampère (A). Deze 2 eenheden staan beide in de tabel, dus kun je vermenigvuldigen met elkaar en dan heb je het vermogen (Watt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt alleen aan de gegevens in de twee kolommen rechtsonder direct deze relatie controleren en het klopt redelijk met de opgegeven waardes (6*0.34=2.04). Verder is het lastig te controleren omdat je er niet voetstoots vanuit kan gaan dat het vermogen lineair afhangt van de spanning, omdat ook de stroom kan varieren.

Door een grafiek in excel te maken kun je wel kijken hoe het verband is tussen spanning en vermogen. Op de x-as zet je de spanning uit en op de y-as de spanning vermenigvuldigd met de stroom. Aan de grafiek kun je zien hoe het vermogen van de lamp afhangt van de spanning.