hoe kan ik water verdikken?

Ik wil graag water verdikken maar ik wil wel dat het gewoon doorzichtig blijft. iemands tips?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (2)

Met blaadjes gelatine. Te koop bij de bakspullen in de supermarkt.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou gelatine poeder kiezen in dit geval.
Een makkelijk beschikbaar materiaal is gelatine. Als plantaardig alternatief zou je agar agar kunnen gebruiken (in de supermarkt bij de bakartikelen). Technisch gezien zijn gelatine en agar agar geleermiddelen en geen verdikker. Dus bij wat hogere dosering kan je het water met een mes snijden ;-).
Mooie verdikkingsmiddelen, maar lastiger te verkrijgen, zijn xanthaan of guar gom. Deze worden ook gebruikt in bijv. transparante dressings (met de stukjes die niet uitzakken).
Met aardappelzetmeel is ook een transparante verdikte vloeistof te maken (gebruik geen maizena: dat geeft een melkachtig resultaat).