Hoe herken je een Sn2 reactie?

Hoe herken je een Sn2 reactie? Is elke substitutiereactie een Sn1 of Sn2 reactie? En andersom?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Over het algemeen komt Sn1 en Sn2 niet voor in de middelbare school boeken. Ik ga er voor het gemak even van uit dat Engels geen probleem is. Maar laat me weten als dit niet het geval is.

Beide zijn substitutiereacties, alleen kan Sn1 en Sn2 voorkomen wanneer er geen alkylgroepen aan de verlatende groep zitten. Dus allen sn1 en sn2 reacties zijn substitutie reacties, maar niet alle substitutie reacties zijn sn1 of sn2 (er zijn dus meerdere vormen).

De volgende site (zie link 1) legt het heel goed uit.

Het grote verschil tussen de twee is de REDEN van substitutie:
- Sn2 ontstaat vanuit sterische hinder in het molekuul (waar substitutie gaat plaatsvinden). Over het algemeen gebeuren deze reacties in zwak polaire oplossingen zoals aceton of DMSO (sterk genoeg om polair te zijn, maar niet polair genoeg om H-bruggen te vormen).
- Sn1 ontstaat vanuit "carbocation stability". Veelal in sterk polaire oplossingen zoals water of alcoholen.

Gemakkelijk gezegd, bij een Sn1 reactie wordt gewacht totdat de groep vertrekt en iets anders neemt die plaats in, bij een Sn2 reactie wordt de vertrekkende groep er uit gekicked (reactiemechanisme verschilt dus per deze 2 nogal).

Verschillen op een rijtje in het bijgevoegde plaatje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Concluderend, je moet kijken naar de reactiekinetiek om te weten met welke van de twee je te maken hebt.
Thecis
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
@BloodRedNour.
Grappig dat het in 5V gegeven wordt. Bij mij was het pas eerste jaar universiteit (ja, scheikunde).Vandaar dat ik er niet van uit ging dat het middelbare school materie was. Sorry voor de verkeerde aanname.