Bestaan er ook sasers?

Een laser (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation) kennen we allemaal.

Maar kun je ook een geluidsstraal (sound) maken waarbij die niet of nauwelijks convergeert of divergeert zoals bij een laser.

Ik weet niet of zoiets een toepassing kan hebben, maar is het mogelijk? Of bestaan ze al? En als het niet mogelijk is waardoor is dat?

Spiegels zul je dan misschien niet nodig hebben. Maar wat ik me nog wel afvraag is of waarom is bij het uiteinde van de laser een halfdoorlatende spiegel nodig is. Wat zou er gebeuren als er die niet was; zou een staande golf geen laserstraal kunnen produceren?

erotisi
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedoel je iets als directionele luidsprekers?
tinus1969
8 jaar geleden
Mbt die halfdoorlatende spiegel; als de spiegel niets doorliet, zou de laser nooit het laserapparaat kunnen verlaten.
erotisi
8 jaar geleden
werken directionele luissprekers ook dmv reflectie?
Ik had er nooit van gehoord, hoe werken die eigenlijk?
Thecis
8 jaar geleden
@Erotisi
Directionele luidsprekers worden ook op de stations gebruikt. Als je meerdere luidsprekers boven elkaar plaatst krijg je versterking naar voren en uitdoving naar de zijkanten. Philips heeft dit principe (volgens mij in de jaren '60) al geintroduceerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wellicht wel leuk:
https://www.youtube.com/watch?v=t2ORUZ18W-8

Het beste antwoord

Ik heb gezocht op het woord saser en tot mijn verrassing is deze vraag eerder gesteld en is ook iets ontwikkeld. Zie bron. Dus is het een zeer goede vraag.

Er wordt gebruik gemaakt van dezelfde principes. De start is dat een lichtbron iets laat trillen en deze ultrakorte trillingen worden versterkt in tussen laagjes die zeer dicht op elkaar liggen. Juist in het ultrakort golflengte en hoge frequenties reageren golven, zodat de aser technieken kunt gebruiken. Naast een laser is er ook een maser. Deze werkt met elektromagnetische microgolven. De maser is een voorloper van de laser.

De saser zal gebruikt worden voor het afbeelden van zeer kleine voorwerpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een saser zal per definitie niet bestaan. Want geluid maak je niet door stimulated emmision of radiation.

Maar iets soortgelijks kan je wel maken en heel simpel ook. Geluid is een beweging van de lucht. Alleen definieren we het als geluid als we het kunnen horen. Maar het is niet gelimiteerd aan hoorbaar geluid. Maar hoe kan je dit doen. Pak een trommel en maak een gat in de onderkant. Leg de trommel op z'n kant en als je dit goed doet kan je op meters afstand een kaars uitblazen. Echter gaat dit wel om een puls natuurlijk.

Voor continu geluid heb je directionele speakers. Deze werken door een array van speakers (link 1). Echter verspreiden deze het geluid ook alle kanten op, maar minder dan een single speaker luidspreker.

Het lastige om geluid echt rechtdoor te laten gaan, is omdat het moleculen laat trillen. Deze nemen elkaar mee en waaiert op die manier uit. EM straling heeft dat probleem een stuk minder tot niet.
Thecis
8 jaar geleden
Dat is niet mogelijk, omdat geluid altijd divergeert. Er bestaan geen luchtdrukgolven die de omringende lucht niet wegduwen, ook niet in andere media dan lucht.

Toegevoegd na 5 minuten:
De saser uit het artikel hierboven bestaat uit een sonic beam of phonons in een laag van enkele moleculen dik. Omdat het niet om drukgolven gaat, kunnen deze niet worden begrepen onder de definitie van geluid. Bovendien is dit effect iets heel anders dan waar jij op doelt.