Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

lossen polaire stoffen en H-brug vormende stoffen altijd goed op in water?

De titel zegt het eigenlijk al, zijn er uitzonderingen op die regels? Of kun je aannemen dat dit over het algemeen geldt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zijn hierop geen uitzonderingen. Water is een polaire stof en daarom lossen polaire stoffen goed op in water. Het vormen van een waterstofbrug leidt niet automatisch tot polariteit en is dus geen garantie vooraf dat de betrokken stof in water oplost. De polariteit van water komt trouwens niet door de waterstofbrug maar door de rangschikking van de waterstof- en zuurstofatomen binnen het molecuul. Waterstofbruggen worden gevormd tussen moleculen onderling.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik bedoel in de laatste zin uitsluitend waterstofbruggen bij watermoleculen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of binnen moleculen.
Grote organische moleculen zoals DNA zitten vol met waterstofbruggen en lossen niet op
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt. In mijn antwoord bedoel ik alleen waterstofbruggen bij watermoleculen. Excuus voor de onduidelijkheid.
Thecis
8 jaar geleden
Wordt er niet veel duidelijker op.
Wellicht als toevoeging dat waterstofbruggen gevormd worden tussen 2 O-H groepen (en ook N-H, maar wel een stuk zwakker overigens). De waterstofbrug is een ladings / aantrekkingskracht die onstaat door de polariteit. In water ziet het er ongeveer als volgt uit (en nu hoop ik heel erg dat de site niet mijn opmaak in de war schopt): - O - H
H - O - H
H - O - Rest (kan ook een groter molecuul zijn) In ijs krijg je de mooie 6 kantige vormen door a) de hoek die het zuurstofatoom maakt en b) door de hoeken die daarbij ook ontstaan met de waterstofbruggen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding