Ongeveer 1 gram, 1 liter water van 4 graden Celsius weegt 1 kilogram, en daar een duizendste van.

Toegevoegd na 34 minuten:
En helemaal officieel weegt het 10 mN (millinewton), omdat kilo een maat is van massa, en niet van gewicht. Eén kilo massa heeft een gewicht van ongeveer 10 N (iets minder, maar meestal wordt afgerond)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 gram uitgaande van zuiver water op kamertemperatuur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0,99820 gram bij 20 graden Celsius.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(Milli)meter is een lengtemaat. Om het gewicht van iets te kunnen bepalen heb je meer gegevens nodig. We moeten dan naar het volume kijken. Zoals Sherpa al aangaf dus naar mm3 ( even ter illustratie 1dm3 = 1 liter).
14 jaar geleden
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
@ amg: uw berekening klopt niet. 1 mm = 1/100 dm.
1mm3 = 1/1000000dm3
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jelle,type eens wat rustiger.
Het gewicht is inderdaad 0.00981 Newton.
Helaas is de massa niet echt 1.000 gram.
Wat NIET meegerekend is , is dat men geen rekening houdt met de opwaartse kracht die 1ml. water ondervindt.
1.000dm3 water verplaatst 1liter lucht, die bij 20 graden celsius en 1013 HPa 13mN weegt.
Om door te gaan met deze lastige zaak
moet je met massa van absolute massa uitgaan.
Omdat de opwaartse kracht dus overeenkomt met
1.3 gram, zal een dm3 water dus eigenlijk 1001.3Gram massa hebben, 1.000ml water heeft dus een massa van
1.001.3gram.(de werkelijke dichtheid van water is iets minder maar valt buiten de omschreven nauwkeurigheid)
Nu zal water in het luchtledige zeer snel verdampen.
Wat ik hiermee aan wil geven is dat er AFSPRAKEN gemaakt zijn die geen recht doet aan het absolute waar massa eigenlijk voor staat.
Het betreft dus een aanname dat 1ml water van 4 graden
bij een luchdichtheid van 1.3G/l een gram massa heeft en
een gewicht van 0.00981mN.
Wat een gezeur zou je zeggen.
Daarom is het belangrijk aan te geven hoeveel cijfers achter de komma gevraagd worden.
Als je stelt dat de massa van 1.000 ml water 1.00 gram
heeft zit je ook fout, omdat je de een in 4getallen weergeeft en de andere waarde in 3 cijfers.
Lastig he?
Het wordt daarom onwerkbaar en daarom accepteren we dat 1 ml water gewoon 1gram weegt, alhoewel het de massa betreft.
Mede om deze problematiek wordt de lengte al in golven van een laserstraal met een bepaalde golflengte gedefinieerd, wel in vacuum.
Van dat vacuum wordt weer beweert dat het eindeloos veel energie bevat.
Gelukkig heeft Heissenberg het onzekerheidsprincipe
ingevoerd.
Zo zijn we zeker dat we het waarschijnlijk bij het rechte eind hebben.
Zo kun je doorgaan tot je een ons, sorry EEN HECTOGRAM
weegt, alhoewel je bij gewicht weer van- in dit geval -0.981N moet spreken.
Kennis doet smart vermeerderen zegt de Bijbel.
Zouden ze 2000 jaar geleven een idee gehad hebben van deze definitieproblematiek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon 1 gram.
Gram is gewicht, ml is inhoud...