wat gebeurt er met een ei, als je hem bijvoorbeeld heel diep meeneemt in zee

De druk is daar heel groot, wat gebeurt er dan met het ei?
Niks, explodeert hij, implodeert hij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

door de druk explodeert hij.
net als de schedel van een mens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad wordt hij door de groter druk (+ 1 atmosfeer per 10 meter dieper) in elkaar gedrukt. De vraag is bij welke druk dit gaat gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ei wordt door de druk in elkaar gedrukt. De schaal wordt daarbij vernield waarna de druk op de inhoud wegvalt en deze wegstroomt. Er is geen explosie want dat gebeurt alleen bij een hogere interne druk. Er is ook geen implosie (extreem lage binnendruk) omdat het proces bij een ei geleidelijk gaat (een ei is niet helemaal luchtdicht) en het eerder zal barsten dan imploderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar ik zit met te bedenken dat een ei wel eens zodanig niet luchtdicht kan zijn dat het de buitendruk gewoon overneemt. Eieren zijn zo gebouwd dat het kuiken kan ademen door de schaal. Deze is dus poreus. Als dat voldoende is zal de druk ook in het ei toenemen en er dus helemaal niets barsten. In theorie is dat mogelijk.

Toegevoegd na 11 minuten:
Weet je, ik denk dat er met een ei dat volledig gevuld is met vloeistof, op grote diepte helemaal niets gebeurt. De dichtheid van de vloeistof is hetzelfde als die van water. De druk in het ei gelijk aan de buitendruk. De schaal is ook nog eens perfect gevormd om grote druk te weerstaan. Er zijn geen zwakke punten. Dat ei blijft gewoon heel.

Met een mens of duikboot is het anders. Daar zit heel veel lucht in die onder de druk minder ruimte in gaat nemen waarna de buitendruk de bescherming (botten, schedel, metaal) in elkaar drukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk, dat er niets gebeurt!!!

Er is die fameuze truc waarbij je iemand een ei in zijn hand geeft en hij moet zijn hand er keurig omheen vouwen en mag dan proberen het ei kapot te knijpen. DAT LUKT DUS NIET omdat de druk zich dan homogeen over het ei verdeelt (probeer het maar) pas als je puntdruk uitoefent, bijv tussen twee vingers, knijp je een ei zo stuk

Ik denk eigenlijk dat dit op diepte ook gebeurt
amigo