heu waarom antwoord hier niemand op ?
op Wikipedia heb ik ook geen kant en klare uitleg gevonden !
Here we go :

Bij een gasbrander wordt een brandbaar gas (voorbeeld aardgas, propaan, butaan,...) verbrand. Verbranden is een chemische oxydatiereactie waarbij het brandbaar gas reageert met zuurstof ter vorming van CO, CO2, water, en mogelijk nog andere oxydes in functie van de samenstelling van de brandstof. Bij deze oxydatie komt er warmte vrij.

De gasleiding wordt op de branderkop aangesloten waarin zich kleine gaatjes bevinden. De lichte overdruk van het gas en de kleine gaatjes in de brander (+ de afwezigheid van zuurstof in de gasleiding) zorgen ervoor dat er geen vlamterugslag kan gebeuren in de gasleiding.

De verbranding kan gebeuren in de vrije atmosfeer of in een verbrandingskamer, al dan niet met toevoeging van (pers)lucht of zelfs zuurstof.

De verhouding tussen de hoeveelheid brandbaar gas en de toegevoegde hoeveelheid lucht (zuurstof) heeft een optimaal punt. Indien te weinig zuurstof, krijg je onvolledige verbranding. Indien teveel zuurstof, zit je met een zuurstofoverschot. Niet erg maar niet rendabel...

De verbranding dient te worden gestart door de toevoer van gas (en evt. zuurstof) te openen en te ontsteken. Ontsteken kan manueel gebeuren (lucifer,...) of electrisch (vonkje trekken).
Eens de brander ontstoken, zal deze blijven branden zolang gas en lucht (zuurstof) beschikbaar zijn.
Om de brander te doven is het gemakkelijkst om de gastoevoer af te sluiten.

Denk dat dit de essentie is.