Kost het evenveel energie om een veer uit te trekken als in te duwen?

Of is dat per veer verschillend? Stel je hebt bijv. een veer met een veerconstante, om de energie bij uitrekken wordt de energie bepaalt door 0,5 * D * s2. Geldt dezelfde formule dan ook voor het induwen of heeft die een eigen veerconstante?
Maw is de stijfheid van de veer hetzelfde bij het induwen als uitrekken?

erotisi
8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vermoed dat het per veer verschillend is , denk maar aan springy de wandelende veer in rust kun je helmaal niet indrukken want de windingen liggen op elkaar en kun je hem wel uittrekken.
erotisi
8 jaar geleden
Ok, maar veronderstel even dat je ze zowel kunt uitrekken als induwen
Thecis
8 jaar geleden
Bij die springy veer liggen de windingen inderdaad op elkaar. Indrukken betekend vervormen. Dat is de veerconstante niet meer van toepassing dus gaat die vergelijking niet op.

Het beste antwoord

Ja, in principe geldt daar dezelfde kracht voor nodig en kost het dus ook net zoveel energie.
Denk maar aan de veer van een auto (In ieder geval de oudere veren). De windingen zitten niet tegen elkaar aan, vanuit rust kost het induwen of uittrekken net zoveel energie (alleen het berekenen van de veerconstante is gemakkelijker bij uittrekken omdat die opstelling makkelijker te maken is).

Bedenk wel dat je op een punt komt dat uittrekken / induwen kan betekenen dat je de veer aan het vervormen bent. Dan geldt de veerconstante uiteraard niet meer en gaan er andere dingen spelen. Dan kan er wel degelijk verschil zitten tussen induwen en uittrekken.
Thecis
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Plus !
Maar met deze, vanzelfsprekende, toevoeging dat niet alle veren beide kanten op kunnen. Veel veren kun je alleen uitrekken.