waardoor zijn atomen/moleculen die aan de octetregel voldoen stabieler met een lagere energietoestand?

Als een atoom 8 elektronen in zijn buitenste schil heeft is deze stabieler en heeft een lagere energietoestand, daarom verbinden atomen zich ook graag aan elkaar om die toestand te bereiken. Maar waardoor krijgen ze dan een lagere energietoestand en zijn ze stabieler?

erotisi
8 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De octetregel is afkomstig van Lewis. Zijn theorie voorspeld voor de meeste atomen en de elektronenstructuur (er zijn uitzonderingen). De theorie van Lewis geeft echter geen verklaring waarom het zo is.

Over het algemeen geldt dat systemen het meest stabiel zijn als ze in de laagste energietoestand zitten. Dat komt omdat er dan energie nodig is om het systeem te veranderen. Bevindt een systeem zich niet in de laagste energietoestand dan kan het energie afstaan waardoor het verandert.

De theorie van Lewis beschrijft de laagste energietoestand. Dat zal de reden zijn dat atomen die voldoen aan de octetregel het meest stabiel zijn.