Kan er gas bestaan bij het absolute nulpunt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Omdat het absolute nulpunt niet _bereikt_ kan worden (-alleen willkeurig dicht benaderd-), kan er in de praktijk geen enkele stof bij het absolute nulpunt bestaan. Daarnaast vraag ik me af of de eigenschappen van het nulpunt (moleculen NUL kinetische energie) overeen kan komen met de definitie van een gas (vult de container waarin het zich bevindt). Dus ook vanuit die optiek zou ik zeggen: nee. De beste kandidaat zou wellicht nog helium zijn. Dit 'kookt' bij 4.2 K(elvin), 'bevriest' bij 0.95K en dàn nog slechts onder een druk van 2.5 mPa.
kierkegaard47
8 jaar geleden
(typefout: geen kleine maar grote M: MPa; megapascal, geen millipascal).

Het beste antwoord

Nee, er kan geen gas bestaan bij het absolute nulpunt, vlakbij het absolute nulpunt gaat de stof over in een zgn. Bose-Einstein condensaat.
Dit is geen vaste stof, vloeistof, gas of plasma maar een nieuwe toestand die wel de vijfde aggregatie toestand wordt genoemd.
Er wordt geclaimd dat je temperaturen beneden het absolute nulpunt kunt bereiken maar of je nog van temperatuur kunt spreken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Ik kende aggregatietoestand "plasma" nog niet, dus er waren er voor mij maar drie, maar op http://nl.wikipedia.org/wiki/Aggregatietoestand staan zelfs negen aggregatietoestanden: - gas (g)
- vloeistof (l)
- vaste stof (s)
- glas
- plasma (p)
- vloeibaar kristal (LC)
- Bose-Einsteincondensaat (BEC)
- tripelpunt
- quark-gluonplasma (QGP).