Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is bij een electrische omheining de verhouding tussen het electriciteitsverbruik en de lengte-omtrek van het stroomcircuit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
512
jc54
8 jaar geleden
Zolang er geen verbinding is met de aarde, is er (nagenoeg) geen stroomverbruik. De stroomkring sluit pas als je de omheining aanraakt.
Reddie
8 jaar geleden
@jc54 , goed antwoord. Zet het als zodanig, dan krijg je een plus.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Electriciteitsverbruik (vermogen) is rechtevenredig met weerstand; weerstand is rechtevenredig met lengte van de draad.
(Lees meer...)
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laat ik nou menen dat het vermogen omgekeerd evenredig is aan de weerstand. Bij een hogere weerstand zal bij een gelijkblijvende spanning de stroomsterkte (en dus ook het vermogen) afnemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed opgemerkt, was bijna met het verhaal van tinus mee, maar even verder doordenken en een omgekeerd evenredig verband is meer dan logisch. Ik zou zeggen: waarom plaats je dat niet als antwoord?
tinus1969
8 jaar geleden
Ik realiseer me dat ik de verkeerde formule heb gepakt: P = R x I^2, maar I is hier niet constant. De juiste formule hier is inderdaad: P = V^2/R, met V is constant en dus afnemend vermogen bij grotere weerstand http://www.engineeringtoolbox.com/electrical-formulas-d_455.html

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding