veranderd de zwaartekracht echt de tijd?

Men zegt dat als je naar de ruimte gaat, de tijd langzamer gaat voor jezelf, en op aarde even snel. Dus als je terug komt is het bv 3 jaar verder, en voor jezelf 2 jaar.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Reddie
6 jaar geleden
Dat gebeurt alleen bij zéér uitzonderlijke omstandigheden die je nooit zult meemaken.
Het is van geen enkel belang dat je het probeert te begrijpen. Dat lukt zelfs de meeste knappe koppen niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@Reddie
"Het is van geen enkel belang dat je het probeert te begrijpen. Dat lukt zelfs de meeste knappe koppen niet." Daar denken Einstein en b.v. de bouwers van GPS apparatuur heel anders over...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja. Op aarde is op bepaalde plekken meer of minder zwaarte kracht. Ja op een keuken trap of op een zeer hoge toren . Ja zwaarte kracht beïnvloed tijd
Thecis
6 jaar geleden
@kapperkort
Klopt, maar of het effect merkbaar is in het dagelijks leven, dat is de vraag? Reizen maakt jong zeggen ze wel eens, maar daar bedoelen ze wel iets anders mee ;-)

Antwoorden (1)

Dit wordt gravitational time dilution genoemd. Voor jezelf verloopt de tijd gewoon nog steeds als normaal. Maar t.o.v. iemand anders (bijv iemand op aarde) loopt jouw tijd langzamer. Dit heb je echter niet door totdat je terug keert naar iemand die niet in dat zware zwaartekrachtveld heeft gezeten. Een goed voorbeeld hiervan komt langs in d film Interstellar.

Deze situaties zijn uitzonderlijk en kom je niet op aarde tegen.

Maar waarom deze vraag in de categorie Spiritualiteit?

Toegevoegd na 1 uur:
Categorie is gewijzigd zo te zien. Dus laat de laatste opmerking maar ;-)
Thecis
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+++ Echter, deze situatie kom je wel op aarde tegen. Voorwerpen ver weg van het zwaartekracht centrum hebben een snellere tijd dan voorwerpen in de kern van de aarde. Hier moet bij GPS satellieten voor gecorrigeerd worden. De kern van de aarde is ook 2.5 jaar jonger dan het oppervlak.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Plus !
Thecis
6 jaar geleden
@immetjes.
Helemaal gelijk. Voor GPS satelieten moeten ontwerpers hier inderdaad rekening mee houden (de satelietten hebbn ook last van de snelheid dus de correctie is tweeledig).
Echter, in het dagelijks leven merkt een mens hier niets van. We zien niet dat onze buren ouder worden en wij niet (omdat de buren bijvoorbeeld Mount Everest hebben beklommen). Ook is de 2.5 jaar van het binnenste v.. aarde maar een fractie op het leven van ca 4.5 miljard jaar. De effecten komen hier ook zeker langs, dat ben ik dus helemaal met je eens. Maar de gemiddelde mens zal er helemaal niets van merken, dat was wat ik in mijn anwoord probeerde over te brengen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Soms loopt Spiritualiteit over in natuurkunde. Want soms is het gewoon dat je of in de ene of in andere theorie dient te geloven. Je dient maar aan te nemen dat de aarde rond is ipv plat of een plat vlak dat gebogen is door zwaartekracht. Er is een grensvlak waar de natuurkunde overgaat in spiritualiteit. Overigens maakt het wel uit voor het antwoord welke categorie de vraag staat. Want een spiritueel antwoord op deze vraag is anders dan een natuurkundige antwoord :)
Thecis
6 jaar geleden
@carsac
Hier sla je de plank heel erg mis. Spiritualiteit loopt niet over in de wetenschap. Wetenschap is bewijsbaar en als je de juiste middelen hebt, kan je alle data zelf genereren en controleren. De experimenten zijn dus herhaalbaar en controleerbaar. Bij spiritualiteit is dat absoluut niet het geval. Daardoor hoef je dus niet maar iets aan te nemen of te geloven in een bepaalde wetenschappelijke theorie. Het is bewezen en als je wil, kan je het voor jezelf herhalen. Een ander punt is echter wel dat veel wetenschappers ook filosofisch zijn ingesteld. Echter is dat iets heel anders dan spiritueel zijn (ook wetenschappers kunnen spiritueel zijn, maar kunnen ook heel goed de scheiding tussen de 2 maken). Voor de antwoord op de vraag zelf maakt het inderdaad uit in welke categorie het staat. Echter, de uitleg bij de vraag wees overduidelijk op een fysisch antwoord. Het verwijst overduidelijk naar het effect dat time diluion wordt genoemd binnen de Relativiteit. Dus in basis verkeerde categorie.