Hoeveel electriciteitscentrales kunnen gesloten worden dankzij windmolens?

Er zijn de laatste jaren heel veel windmolens gebouwd waaronder voor miljarden windmolen parken op zee. Maar hoeveel elektriciteitscentrales scheelt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Windmolens existeren bij de gratie van wind en subsidie's. Als één factor er van wegvalt, zijn ze onbetaalbaar of nutteloos. Dus indien er geen tienduizenden bijgebouwd worden, zal er voorlopig nog geen electriciteitscentrale sluiten. Het risico dat er een electrische energie tekort ontstaat in bepaalde tijdsspanne is veel te groot, en niet acceptabel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Geen. De windmolens voorzien nog niet in 1% van de behoefte van de nederlandse consument.

Daarnaast levert een windmolen slechts energie wanneer het voldoende hard waait. Een windgenerator start pas bij een minimale kritische windsnelheid. Voor het garanderen van een continue energieleverantie zal er dus een vorm van oplslag gekoppeld moeten zijn aan de windmolen. Voor de gelijkstroom die een windmolen levert zijn accu's nodig voor opslag van energie. Voor directe omzetting naar wisselstroom is een (kostbare) omvormer nodig die wel het voordeel heeft dat er directe levering aan het electriciteitsnet mogelijk is.

http://www.patentvista.nl/industrie_brandstoffen_windenergie.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen, windenergie is een politiekspelletje met een minimaal rendement. Alleen door subsidies staan die dingen er, ze blijven geld kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkele. Alle energie die in potentie opgewekt kan worden met wind, moet ook opgewekt kunnen worden door electriciteitscentrales. Helaas zijn mensen nog niet zover te dresseren dat ze de TV of de wasmachine pas aanzetten als het er hard genoeg voor waait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen, naast de eerder genoemde redenen is er geen constante levering gegarandeerd en dat is een voorwaarde voor de afnemers (ja, jij ook :-).
De enige succesvolle toepassingen die ik ken zijn kleinschalig waarbij een bedrijf (of een dorpje) belastingvrij! (want eigen stroom) en met subsidie in de eigen behoefte voorziet en nog een beetje kan verkopen aan het nutsbedrijf (en die moet dat afnemen). Natuurlijk moeten ze weer inkopen als er geen wind is.
Deze windmolens lijken me fantastisch voor de derde werreld waar vaan geen infrastructuur is. Maar doen we dat? Nee, ze moeten bij ons in de tuin natuurlijk.

Onze kabels lopen tot vrijwel iedere centrale en de mix die uit jouw stopcontact komt is (net als bij jouw buren) voor een (groot) deel door kerncentrales opgewekt. (eel hele wijk wordt voorzien vanuit 1 transformatorhuis, je denkt toch niet dat daar een soort groen/grijs verdeler inzet?)

Omdat nu alles europees en CO2-arm moet zien we straks in Frankrijk en andere landen kerncentrales staan met overapaciteit die goedkoop aangeboden wordt en worden onze windmolenparken te duur. Helaas lopen er hier veel mensen nu nog met molentjes. Weten we eigenlijk hoeveel CO2 het maken en in bedrijf houden van 1 windmolen kost?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat zo zou zijn waarom komt er dan een nieuwe kolencentrale op de maasvlakte?Eigenlijk is de wind te onregelmatig en de lucht eigenlijk te dun en ijl om echt veel kracht op de windmolen bladen over te brengen.Wat echt veel energie geeft zijn centrales die in stuwdammen zitten.Wat dat betreft heeft noorwegen echt gratis stroom hierdoor.Windmolens worden alleen neergezet om de bevolking te laten zien dat het menens is met de schone energie.Maar helaas , de wind is onregelmatig en als je langs een plek rijdt waar ze staan zijn er altijd wel een paar kapot
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet een. Ook al zal in de toekomst de geplande windenergie 20% uit gaan maken van de totale stroomproductie, dan zullen ze bij < windkracht 3 en > windkracht 7 geen stroom leveren. Je hebt dus altijd een back up van centarles nodig om tv te kunnen blijven kijken. Jammer, maar waar.