Als ik warme chocolademelk in aardewerken beker schenk en ik tik met lepeltje tegen de beker dan stijgt de toonhoogte met het tikken. Hoe kan dat nou

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werkt ook gewoon met een glas water.

Het beste antwoord

Leuke vraag trouwens.
Bij het vullen van een beker met koud water gebeurt dat niet.
Het komt door het warm of heet worden van de beker of het kopje. De intrinsieke spanning (de spanning in het materiaal) neemt toe.
Dat kun je vergelijken met het spannen van een snaar.
Hoe strakker de snaar, hoe kleiner de golven die er doorheen gaan bij aanslaan.
Een kortere golf wordt door ons gehoor waargenomen als een hogere toon.
Om te testen, kun je eens koude koffie in je beker schenken en zul je zien dat dit verschijnsel zich niet voordoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het heeft te maken met minuscule luchtbelletjes in de vloeistof. Deze luchtbelletjes maken de vloeistof iets makkelijker samendrukbaar, waardoor de geluidssnelheid
in de vloeistof lager wordt (de geluidssnelheid in gassen is lager dan die in vloeistoffen en vaste stoffen). Dit heeft invloed op de resonantiefrequentie van de beker. Deze
frequentie wordt namelijk lager als er belletjes in zitten. Dit is vergelijkbaar met waarom een grote orgelpijp een lagere toon heeft dan een kleine; of beter nog: waarom je een lagere stem hebt als je lucht inademt vergeleken met wanneer je helium inademt. Hoe dan ook, meteen na het schenken en roeren verdwijnen de luchtbelletjes weer geleidelijk (hetzij doordat ze opstijgen, hetzij doordat ze oplossen in de vloeistof), en daardoor keert de toonhoogte weer terug naar zijn oude niveau. Daarom hoor je dus de toonhoogte stijgen als je met een lepeltje tegen de beker tikt.
Amadea