voltmeter slaat uit naar 0,6 volt als + en - draad beide in de grond worden gestoken. Hoe kan dat?

Het volt-metertje ingesteld op gelijkstroom en dan beide tastpennen op een willekeurige plaats in de grond van mijn volkstuintje gestoken laten de meter uitslaan naar 0,6 (volt?). Weet iemand hier een verklaring voor? En is dat stroompje ergens voor te benutten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Om te beginnen: Je beschrijft het meten van een spanningsverschil. Om vervolgens te vragen of je het stroompje kan benutten. Maar je hebt het stroompje niet gemeten. Als je dat wel zou doen, dan zou je al heel snel tot de ontdekking komen dat er weinig te benutten valt, je voltmeter is zeer hoog-ohmig.
Wat je meet is een electrolytische reactie tussen je meetpennen en je aarde. (niet DE aarde, maar de organische massa die we aarde noemen)
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een goed antwoord, +1

Andere antwoorden (1)

Wat escape dus zegt is dat om iets te kunnen doen (benutten) heb je vermogen nodig.

Vermogen is dus Voltage (spanning)x Stroom.

Een hoogohmige meter zorgt ervoor dat er geen stroom loopt. Zou er wel stroom lopen, zakt de spanning als een plumpudding in elkaar omdat het vermogen nihil blijkt.