wanneer ik een liter water van 4 graden weeg en ik laat het daarna koken welk glas water weegt meer ? verdamping niet meegeteld

m.a.w. geeft het toevoegen van warmte extra gewicht ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Albert Einstein heeft ontdekt dat energie ook massa heeft. Warm water moet daardoor dus zwaarder zijn dan koud water.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De massa van materie neemt toe als de snelheid toe neemt. Alleen is dit verschijnsel alleen meetbaar bij relativistische snelheden, en met het koken van water wordt dat niet bereikt. Dus het antwoord is correct maar het effect is onmeetbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Christiaan. De warmte wordt echt niet omgezet in watermoleculen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onmeetbare effecten zijn niet echt relevant voor de vraag, waarin glazen water gewogen worden, of voor de begripsvorming, integendeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@wtp: Lees de link van Bamibal eens goed. Het is niet meer gebruikelijk dat mee te rekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het niet gebruikelijk is het mee te rekenen omdat het niet meetbaar is, dan is het antwoord van bamibal daarmee fout, terwijl het zuiver theoretisch gezien goed is. Dat is wat ik met mijn eerste opmerking wilde zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De reden dat het niet meetbaar is, is niet de reden. De reden is dat het systeem werkt, of je 't nu wel meetelt of niet. Dus kiest men er tegenwoordig voor dat niet te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het water kan wel verdampen, maar daarom is het er nog wel. Het water weegt dus gewoon nog evenveel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn interpretatie van de opmerking "verdamping niet meegeteld" is dat de vraagsteller bedoelt dat het een gesloten systeem is en dat het verdampte water mee blijft tellen. Ofwel dat de vraag is; Is er verschil in gewicht tussen water van 4°C en water van 100°C. En het antwoord is ja, alhoewel het niet meetbaar is. Voor de begripsvorming lijkt het mij dat het belangrijk is dat warmte feitelijk snelheid is (kinetische energie). Dat hogere snelheid (=waremer) meer massa betekent en dat dit pas meetbaar wordt bij relativistische snelheden.

Andere antwoorden (2)

Als je verdamping niet meerekend

Het glas waar het water in zit zal even zwaar zijn of da glas nu 4 graden is of 100 graden.

Het water zal ook even zwaar zijn, of het nu 4 graden is of 100 graden.

Maar de hoeveelheid water dat in het glas zit zal nu MEER zijn dan de liter die je had bij 4 graden, het is nu ongeveer 1,0434 liter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Water heeft de grootste dichtheid bij circa 4°C en zal rond die temperatuur het minste volume hebben (iets minder den een liter). Ik begrijp niet hoe je erbij komt dat er opeens meer water in het glas zit want waar zou dat vandaan moeten komen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meer gemeten in volume, niet in aantallen watermoleculen, die watermoleculen hebben nu gewoon wat meer ruimte nodig ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo had ik het niet begrepen, vandaar mijn opmerking :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies: de hoeveelheid water is precies gelijk gebleven, maar de volume is toegenomen.
niet echt gelukkig verwoord, maar het antwoord is inhoudelijk correct.
Glas zet uit bij warmte en de opwaartse kracht van het glas in lucht wordt minder dus de druk op de weegschaal is lager en geeft dus een lager gewicht aan. In vacuum zou het gewicht gelijk blijven.