Je hebt het nu over een vacuüm, waarvan de naam in het Latijn letterlijk 'leeg' betekent. Een perfect vacuüm (een ruimte volledig zonder deeltjes) is echter onmogelijk.

Buiten de dampkring is het vacuüm veel beter dan ieder vacuüm dat op aarde gerealiseerd kan worden. Wetenschappelijke proeven waarvoor een hoog vacuüm nodig is, worden dan ook aan boord van satellieten uitgevoerd. In de interstellaire is het vacuüm nog beter. Zelfs dat haalt het niet bij wat er heerst in de intergalactische ruimte, tussen de sterrenstelsels.

Uit de kwantumveldentheorie volgt dat een absoluut vacuüm in de zin van een ruimte zonder deeltjes theoretisch niet kan bestaan: het vacuüm, dat wordt gedefinieerd als de toestand met de laagste energie, bevat een veelheid aan virtuele deeltjes, die onder meer verantwoordelijk zijn voor het Casimir-effect.

Energie en tijd zijn verbonden grootheden volgens het onzekerheidsprincipe van Heisenberg. Dit betekent dat het mogelijk is dat een systeem extra energie heeft, onder voorwaarde dat deze energie weer 'teruggegeven' wordt na een korte periode van tijd, korter naarmate de extra energie groter is. Als deze energie groot genoeg is, kan deze gebruikt worden om een systeem van een deeltje en zijn antideeltje te laten ontstaan, die elkaar dan binnen de beschikbare tijd weer annihileren. Dergelijke deeltjes noemt men virtuele deeltjes, en het bestaan van deze virtuele deeltjes zorgt ervoor dat ook het vacuüm in de kwantummechanica nog energie heeft (de kosmologische constante). Energie staat weer gelijk aan massa.

Toegevoegd na 4 minuten:
De conclusie:
Ja, er is overal (een bepaalde vorm) van materie. Zelfs in het 'beste' vacuüm heb je nog effecten die worden veroorzaakt door kwantumfluctuaties en virtuele deeltjes. Deze effecten leveren weer energie op in het vacuüm, waardoor een volledig ledige ruimte niet bereikt kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als het leeg is is het geen plaats er moet iig grond zijn om een plaats te zijn dus het antwoord is ja
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niks kan je niet aanwijzen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, dat is dus geen plek je wijst dan naar iets, en iets wat word aangewezen word gedefineerd door materie.
Wat wij leeg noemen, het heelal dus, zijn zeker deeltjes aanwezigen en wel zoveel dat men er een ionenmotor op kan laten werken in het heelal. Deze kan door enorme panelen zijn motor in principe oneindig van brandstof blijven voorzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Helaas, er zijn delen van het heelal zonder deeltjes, dus die echt leeg zijn, een een ionenmotor moet zijn eigen brandstof meenemen.
nee. waar ruimte is is er niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in mijn ruimte bevinden zich stofdeeltjes die zich vermommen als niets.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik wou dat de stofdeeltjes in mijn ruimte zich vermomden als niets... Dat zou een hoop werk schelen!
Absolute leegte bestaat niet,,

Als we spreken van een leegte dan is het een (relatieve) leegte ten opzichte van de waarneembare of meetbare materie of energie...

Waar absolute leegte is,,,,,is geen materie (of energie),
Waar geen materie(of energie) is,,, is geen ruimte,
Waar geen ruimte is,,,,,, is ook geen tijd,
Waar geen tijd is,,,,is geen ontwikkeling,
Waar geen ontwikkeling is,,,,,is geen leven....

Het heelal(het hele alles) bruist van de ontwikkelingen

dus,,,,

Als "nul" niets is,,,,
is NIETS nul !!

peace