Wanneer is een stof een reductor en wanneer een oxidator?

Ik weet wel dat een oxidator deeltjes opneemt en reductor afstaat, maar als je bijv. een SnI2 oplossing en chloorwater (Cl2) bij elkaar gooit, en je moet de reactievergegelijkingen opstellen. Hoe weet je dan dat Cl2 als oxidator reageert en Sn als reductor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Dat staat in je binas, tabel 48. Elektronenpotentiaal oid heet dat. Even zoeken en dat kun je zo vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je kijken naar de oxidatiegetallen. Misschien zegt je dit niks. Het is moeilijk om dit zo uit te leggen, dus misschien is het beter als je het aan je leraar vraagt.
Er is wel een verklaring voor
reDuctor = electronen Donor.
oXidator = electronen aCCeptor.

Dus zuurstof dat electronen accepteert (en O2- wordt) is een oxidator.

Een natrium dat electronen afstaat (en Na+ wordt) is een donor dus een reductor.