Is de kracht van zonlicht in je oog te vergelijken met het licht van een laserpen?

Morgen kunnen we (als het weer mee zit) de zonsverduistering zien. Maar je mag niet rechtstreek in de zon kijken, want dat is niet goed voor je ogen. Maar de zonnestralen die in je oog komen als je in de zon kijkt zijn die te vergelijken met de kracht van een rode of groene laserpen van zeg 1mW?
Maw hoe sterk is de zon? Even sterk als een laserpen van 1mW of 5nW?

erotisi
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat kun je vergelijken. Voor een laserpen met een vermogen van 1 mW en een bundeldiameter van 1 mm² is de flux 1000 W/m². De zonneconstante bedraagt 1363 W/m². Dat is het vermogen dat we van de zon ontvangen bij loodrecht invallend zonlicht en bij heldere hemel (en niet verduisterde zon). Omdat er meestal wat zonlicht door de atmosfeer wordt tegengehouden zal dit dus ongeveer gelijk zijn aan een laser van 1 mW.
Voor zowel laserpointers als de zon geldt dat wanneer je er per ongeluk in kijkt, je in een reflex je ogen dichtdoet. Daarom worden deze laserpennen als ongevaarlijk beschouwd. Als je er moedwillig langer in kijkt kunnen ze wel schade veroorzaken.
Voor de zon en voor lasers geldt dat het vermogen per oppervlakte natuurlijk groter wordt als je er door een verrekijker of telescoop naar kijkt. Daarom moet je enorm oppassen met die instrumenten.
Bij ondeugdelijke brilletjes schuilt het gevaar erin dat ze de zichtbare straling voldoende filteren, waardoor je geen reflex krijgt, maar dat ze het onzichtbare en hoogenergetische ultraviolette licht wel doorlaten. Dan kun je schade oplopen zonder dat je het merkt. Gecertificeerde brilletjes (met CE-merk) houden deze straling ook tegen.
WimNobel
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Maar klopt het dan ook dat zonlicht niet alleen schadelijk is door UV stralen maar ook doordat alle energie op een paar cellen wordt geconcentreerd, die daardoor gewoon verdampen door de hitte (zoals Reddie stelt)?

Andere antwoorden (1)

Die twee zijn niet met elkaar te verrgelijken.
Het schadelijke van het zonlicht schuilt hem in het ultra violet. Dat is hoogenergetische straling waardoor gevoelige cellen kapot gaan, vooral door de DNA schade. De rest van het zonlicht, hoe fel ook, beschadigt je oog niet.
Een laserpen geeft geen UV af, en is dan ook niet om die reden schadelijk.
Een laserpen is vooral schadelijk doordat de energie in een heel smal bundeltje is geconcentreerd, waardoor alle energie op een paar cellen wordt geconcentreerd, die daardoor gewoon verdampen door de hitte.
Reddie
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Maar hoeveel watt zou er in je oog komen van de zon? is dat veel meer dan een laserpen,door de uv?