Hoe heet zijn 'menselijke' vonken en kan dat brand veroorzaken?

Stel je bent heel erg statisch geladen en je raakt de deurklink of je trekt je synthetische trui uit of je raakt iemand aan. Dan kan er een vonk overspringen. Maar hoe heet zijn die dingen en wat zijn het eigenlijk precies? En kan je trui ervan in de fik vliegen of iets anders?

erotisi
9 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

De statische elektriciteit die nodig is om van je vinger naar een deurklink te springen met twee millimeter tussenruimte is ongeveer 6000 Volt. Deze zelfde hoeveelheid wordt doorgaans gebruikt bij schrikdraad. Het verschil is echter dat de elektrische stroming veel lager ligt bij een statische shock die opgewekt wordt door wrijving tussen je trui en je lichaam dan bij een accu. Alle elektrische lading verdwijnt dus in een keer uit de trui omdat de statische elektriciteit niet gelijk weer wordt aangevuld en dit gebeurt bij een accu wel.

Een trui zal er niet van in de fik vliegen, wanneer er gas of olie in de buurt is van de vonk zal dit echter wel kunnen ontvlammen.
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Kun je 6000 volt ook uitdrukken in C graden?