Waren de natuurwetten direct na de oerknal van kracht en werd daardoor de expandering van het heelal beperkt door de lichtsnelheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Bij het opstellen van natuurkundige theorieën wordt verondersteld dat natuurwetten universeel geldig zijn. Anders zou de natuur volkomen chaotisch en willekeurig zijn. Dat is filosofisch gezien niet ondenkbaar, maar het opstellen van enige theorie wordt dan zinloos.
Wel is het mogelijk dat we natuurwetten nog niet goed genoeg kennen. Misschien is de lichtsnelheid niet constant en heeft hij vroeger een andere waarde gehad. Er bestaan (weinig gangbare) theorieën die dat soort veronderstellingen maken.
Dat de lichtsnelheid de expansie van het heelal beperkt is echter in het licht van de gangbare theorieën niet juist. Het is zeer wel mogelijk dat twee ver van elkaar verwijderde sterrenstelsels een onderlinge snelheid hebben die groter is dan de lichtsnelheid. Er is ook een (weliswaar niet algemeen aanvaarde, maar toch zeer serieuze) theorie van de inflatie. Die veronderstelt dat het heelal een zeer korte maar zeer hevige periode van expansie heeft gekend. Daarbij werd de lichtsnelheid vele malen overtroffen.
Dit alles is niet in strijd met de natuurwet die zegt dat de lichtsnelheid de grootst mogelijke snelheid is. Deze wet heeft namelijk betrekking op materiele objecten die elkaar ter plaatse passeren. Ook informatieoverdracht is niet mogelijk met een hogere snelheid. Het zal duidelijk zijn dat je in de verte bewegende sterrenstelsels niet kunt gebruiken voor informatieoverdracht.
WimNobel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Het is zeer wel mogelijk dat twee ver van elkaar verwijderde sterrenstelsels een onderlinge snelheid hebben die groter is dan de lichtsnelheid." Hoezo? Alles zegt tot nu toe dat dat niet mogelijk is. "Ook informatieoverdracht is niet mogelijk met een hogere snelheid. Het zal duidelijk zijn dat je in de verte bewegende sterrenstelsels niet kunt gebruiken voor informatieoverdracht." Het duurt alleen wat langer, maar het signaal komt er wel uiteindelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien moet je het stukje onder "Expansion of space" lezen van je eigen link: "There is a distinction between a redshift in cosmological context as compared to that witnessed when nearby objects exhibit a local Doppler-effect redshift. Rather than cosmological redshifts being a consequence of relative velocities, the photons instead increase in wavelength and redshift because of a feature of the spacetime through which they are traveling that causes space to expand.[26] Due to the expansion increasing as distances increase, the distance between two remote galaxies can increase at more than 3×108 m/s, but this does not imply that the galaxies move faster than the speed of light at their present location (which is forbidden by Lorentz covariance)." Zie vooral de laatste zin: "... this does not imply that the galaxies move faster than the speed of light ..."
WimNobel
11 jaar geleden
Widar heeft wel gelijk dat een roodverschuiving 6 niet inhoudt dat een stelsel ook sneller dan het licht gaat. Stelsels die zich sneller dan het licht van ons verwijderen kunnen we helemaal niet zien want het licht bereikt ons niet (ook niet roodverschoven).
Dat het bestaan van zulke stelsels niet in tegenspraak is met de relativiteitstheorie is bij deskundigen een geaccepteerd feit. Het staat goed uitgelegd in het boek "The Inflationary Universe" van Alan Guth himself. Helaas heb ik dit boek nu niet bij de hand...