In hoeverre kan onderscheid gemaakt worden tussen de zwaartekracht en de residuele kernkracht?

De sterke kernkracht dient ervoor om de quarks bij elkaar te houden. Dit blijkt een hele sterke kracht te zijn vele malen sterker dan de zwaartekracht. Nu blijken die kernkrachten verder te strekken dan precies nodig is om de quarks bij elkaar te houden de zgn residuele kernkracht. Is deze kracht dusdanig groot dat hij volledig onderscheiden kan worden van de zwaartekracht?

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Quark voor residuele kernkracht

erotisi
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De sterke kernkracht, en dus ook het residu daarvan buiten de atoomkern gemeten, is op atomair niveau veel en veel sterker dan de zwaartekracht. Echter de sterkte vervalt zeer snel met de afstand. Dat komt doordat de deeltjes die de sterke kernkracht overbrengen zelf massa hebben en instabiel zijn. De reikwijdte van de sterke kernkracht, ook het residus daarvan, moet dus nog steeds op de schaal van atomen gemeten worden. De zwaartekracht daarentegen is op atomair niveau niet of nauwelijks vast te stellen maar heeft in principe een oneindige reikwijdte. Als je de zwaartekracht in termen van krachtoverbrengende deeltjes wilt beschrijven: dat zijn de gravitonen en die zijn massaloos en stabiel. De beide krachten worden dus onder zeer verschillende omstandigheden gemeten en er zijn eigenlijk geen situaties denkbaar waarin ze verward zouden kunnen worden.
WimNobel