Als je een plank hebt van miljoenen kilometers lang, en je zou eraan kunnen trekken, beweegt de hele plank dan gelijktijdig?

Zit er een vertraging in, vanwege de grote lengte? Of maakt dat niet uit, omdat het één verbinding is?

Uitgaande van een normale houten plank, en een kracht groot genoeg om het zaakje in beweging te brengen...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Als jij een plank van een lichtjaar + 1 meter kunt maken en die plank komt direct in beweging als jij eraan trekt, dan ga je sneller dan het licht. Dat kan dus niet. Er zal dus een vertraging inzitten.
Je kunt het je misschien voorstellen als een soort file van auto's. Er staat een lange file en wanneer de voorste auto begint te rijden, dan gaat de tweede ook meteen meerijden en ook de derde, vierde en misschien de vijfde auto ook nog wel. De 100ste auto begint echter nog niet meteen met rijden. Er is even tijd nodig voordat alles op gang komt. Op een kleine schaal (dus een auto of 5 ofwel een kleine plank) lijkt alles direct te gaan, maar op een grotere schaal duurt het langer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

nee het maakt wel uit, en dat is een aparte tak van de wetenschap, de theorie van lange lijnen, in de electriciteitsleer is ook zoiets aan de hand...

Er zit dus een vertraging in...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een vraag bedenkt die in de praktijk niet uitgevoerd kan worden, dan moet je ook allerlei extra zaken daarbij gaan bedenken. Want je krijgt een plank van miljoenen kilometers lang natuurlijk nooit in beweging.
En als je bepaalt dat dat je toch moet gaan lukken, dan moet je bedenken of hij van gewoon hout is gemaakt.
Zo ja, dan heb je te maken met een materiaal met een zekere elasticiteit, waarbij het doorgeven van krachten tijd gaat kosten.
AWM
15 jaar geleden
Ervan uitgaande dat de plank 1 geheel is zal de gehele plank direct in beweging komen. Er is hier geen sprake van massatraagheid of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door het gewicht en wrijving met waar de plank op licht zal de plank op gegeven moment uiteen splijten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laten we er voor het gemak van uitgaan dat je aan de plank trekt, er dan tegen duwt tot hij tot stilstand komt, en hem dan op eendere wijze (maar dan eerst duwen en dan trekken) terugbrengt naar zijn oorspronkelijke positie.

Dan heb je in feite een soort geluidsgolf gemaakt.

Die zal zich, net als gewone geluidsgolven, met de geluidssnelheid door de plank bewegen. Dus jouw beweging zal zich als een drukgolf door de plank bewegen naar het andere einde.

Houd er hierbij wel rekening mee dat de geluidssnelheid afhankelijk is van de frequentie. In dit geval heb je het over een geluidsgolf van een extreem lage frequentie - milliHertz, microHertz, wellicht zelfs nanoHertz? Ik weet niet welke geluidssnelheid daarbij hoort, maar hij zal vast wel flink afwijken van de snelheid van "gewoon" geluid.

Als je de geluidssnelheid voor jouw frequentie kent, kun je uitrekenen hoe lang het duurt voordat het andere einde van de plank beweegt: dat duurt (lengte plank)/(geluidssnelheid) .

Als je het heel precies wilt doen, moet je ook rekening houden met afvlakking van de golf door demping, met afvlakking doordat je nooit één frequentie produceert en je daardoor met spreiding in geluidssnelheid te maken hebt, en met effecten die komen van de randen van de plank.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
neen, beschouw het als een trein met oneindig veel wagonnetjes gekoppeld. Telkens zullen de celstructuren één voor één vetrekken met fracties verschillen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk dat je dan een leuke wip gemaakt hebt,
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De lengte maakt niet uit - want 't gaat om relativiteit. Ook al heb je een plankje van één milimeter - het antwoord is 't zelfde!

Als je een plankje hebt van 1mm. en je staat aan 't ene uiteinde en je trekt eraan, dan duurt 't nog steeds 0,00000000000335641 seconden voordat je kan waarnemen dat 't andere uiteinde zich verplaatst heeft.

Als een waarnemer aan de andere kant direct zou weten (dus veel sneller dan 't licht) dat die andere persoon aan de plank trekt, dan zal ie pas 0,00000000000335641 seconden later de beweging waarnemen.

Met een lange plank werkt 't 't zelfde, alleen zijn de getallen anders.