Waardoor is de breking op de onderstaande platte 'cirkel' sterker dan de ovale 'cirkel'?

Normaal gesproken, dacht ik, is de breking van licht door een platter oppervlak minder dan een gekromd vlak (gegeven dezelfde omstandigheden). Nu wordt evenwel bij de uitleg over de breking van licht door het hoornvlies gesteld dat een platter oog meer breekt dan een (horizontaal liggend) ovaal hoornvlies. Dit lijkt mij in tegenspraak. Hierbij is misschien nog van belang dat de randen van het hoornvlies iets dikker zijn dan het centrale gedeelte, maar dat lijkt me bij beide figuren dezelfde rol te spelen.
Waar is de sterkere breking bij een platter hoornvlies dus aan te wijten?

Zie bijlage voor tekening. De blauwe tekening staat iets over het midden. http://www.oogartsen.nl/oogartsen/hoornvlies_slijmvlies/bouw_functie_cornea_conjunctiva_bindvlies/

erotisi
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Volgens mij interpreteer je het woord platter verkeerd.
De tekeningen in het linker plaatje geven een vóóraanzicht van de cornea. Dus niet een zijaanzicht zoals in plaatje c.
De tekeningen in het rechter plaatje gaven de bijbehorende zijaanzichten.
Dat platter slaat dus niet op de BOLLING van de cornea, maar op het feit dat de cornea iets breder is dan hoog. Niet cirkelvormig, dus.
Bovendien is de geschetste breking niet de breking van het hoornvlies, maar de breking van het hoornvlies met de VOK samen! (Het hoornvlies zelf breekt zo goed als niet.)
Reddie
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Ik weet niet zeker of we hetzelfde plaatje hebben, ik zie nergens een c, wel 1,2 en 3. Mij lijkt bovendien het linkerplaatje ook een zij aanzicht gezien de witte pijlen die de lichtinval aangeven
Reddie
9 jaar geleden
Mijn antwoord gaat om:
"d) De vorm van het hoornvlie."
Daar staat duidelijk:
"De vóórvlakken van het hoornvlies ..."
Daar gaat het linker plaatje over. Het rechter plaatje is daar dan weer een zijaanzicht van.
erotisi
9 jaar geleden
Met voorvlakken wordt m.i. bedoeld de buitenste rand van het hoornvlies en het achtervlak is de binnenste rand van het hoornvlies De eerste geeft een breking van +49D en de laatste een breking van -6D.
Het hoornvlies is 0,5mm dik dat begint met het epitheel aan de voorzijde en eindigt met het endotheel aan de acherzijde waarna de voorste oogkamer begint (zie plaatje bovenin website).
Waar het licht tegenaan komt is het epitheel (voorgegaan door traanvocht) en dat epitheel is het begin van het voorvlak. Gezien de witte pijltjes die de lichtinval op het voorvlak aan wijst kunnen die linker plaatjes niet het vooraanzicht zijn maar het zij aanzicht. Men had mi net zo goed alleen de linkerhelft van de ovale cirkels kunnen zetten.
Enfin misschien komen we er nog wel uit voordat we aan de eigenlijke vraag toekomen. Want die vraag gaat dan ook eigenlijk alleen om de rode pijlen op plaatje 3 van de rechterafbeelding, waarom dat die zo sterk afbuigen....